لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

درگیری نیروی دریایی دو کره


کشتی های جنگی کره جنوبی
کشتی های جنگی کره جنوبی
مقامات کره جنوبی اعلام کردند که روز سه شنبه کشتی های نيروی دريايی کره شمالی و کره جنوبی در حريم دريايی مورد اختلاف به سوی يکديگر شليک کرده اند.

اين درگيری در حريم دريايی غربی دو کشور، اولين مورد از زد و خورد بين دو کره است. هر يک از این دو کشور، ديگری را در وقوع اين درگيری مقصر می داند.

به گزارش سی ان ان، هيئت دولت کره جنوبی به فاصله کوتاهی پس از وقوع اين درگيری با تشکيل جلسه فوق العاده از نيروهای مسلح اين کشور خواست تا مانع از گسترش اين درگيری و تبديل شدن آن به يک رويارويی بزرگتر شود.

به گفته مقامات ستاد نيروهای مسلح کره جنوبی کشتی های نيروی دريايی اين کشور به هنگام مشاهده عبور يک کشتی کره شمالی از مرزهای دريايی دو کشور ابتدا با سه مورد هشدار لفظی و سپس با شليک چند گلوله هشدار دهنده تلاش کردند تا از درگيری جلوگيری کنند. اما با ادامه حرکت کشتی کره شمالی به سمت جنوب کشتی های نيروی دريايی کره جنوبی به سوی آن شليک کردند.

به گفته مقامات ستاد نيروهای مسلح کره جنوبی در پی اين تبادل آتش کشتی کره شمالی پس از شليک متقابل تغيير جهت داده و به حريم دريايی آن کشور بازگشته است. به نظر می رسد که در اين رويارويی کشتی نظامی کره شمالی آسيب ديده است ولی نفرات و کشتی های نيروی دريايی کره جنوبی هيچ آسيبی نديده اند.

اين درگیری بين کشتی های نظامی دو کشور چند روز پس از آن روی می دهد که دولت کره شمالی خواستار انجام گفتگوهای مستقيم با دولت آمريکا شد.

رسانه های دولتی کره شمالی با اعلام اين خبر گفتند که برای ادامه مذاکرات چند جانبه و واقعی بر سر برنامه های هسته ای کره شمالی ابتدا دو دولت آمريکا و کره شمالی بايد اختلافات خود را حل کنند.

دولت کره شمالی در ماه آوريل به صورت يکجانبه از مذاکرات مربوط به برنامه های هسته ای اين کشور خارج شد. کره شمالی دليل اين اقدام را اعتراض به تصميم سازمان ملل متحد اعلام کرد که انجام آزمايشهای هسته ای و موشکی اين کشور را محکوم کرده بود.

کره شمالی دولت آمريکا را متهم کرده است که با اعمال فشار به اين کشور و ارجاع پرونده آن به شورای امنيت سازمان ملل متحد استقلال و تماميت ارضی اين کشور را به مخاطره انداخته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در بخشی از سفر خود به کشورهای آسيايی که از روز پنجشنبه آغاز می شود از کره جنوبی ديدن کند.

يک مقام ارشد دولت آمريکا به خبرگزاری ها گفت که از نظر دولت کره جنوبی زد و خورد در آبهای مورد اختلاف يک حادثه موردی و کم اهميت بوده و به نظر نمی رسد که اقدامی عامدانه برای ايجاد تنش بوده باشد . يک مقام ارشد دولت کره جنوبی نيز به خبرگزاری نيمه دولتی اين کشور گفت که دولت اين کشور «احتمال تصادفی بودن اين حادثه را رد نکرده است.»

اما دولت کره شمالی از اقدام نيروی دريايی اين کشور دفاع کرده است. خبرگزاری دولتی کره شمالی به نقل از منابع نظامی آن کشور می گويند که اين کشتی در مسير گشت هميشگی خود در حال حرکت بوده است و دليل وقوع اين زد و خورد اقدامات تحريک آميز کشتی های کره جنوبی در حريم دريايی کره شمالی بوده است.

در ادامه گزارش رسانه های دولتی کره شمالی گفته می شود که «نيروهای مسلح کره جنوبی به خاطر اقدامات تحريک آميز و مسلحانه خود بايد از کره شمالی عذرخواهی کرده و تضمين کنند که چنين رفتار تحريک آميزی در آينده تکرار نخواهد شد.»

به دنبال جنگ سه ساله بين دو بخش شمالی و جنوبی کره در فاصله سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ که بدون يک توافق صلح پايان يافت مناسبات دو کشور هميشه تيره و متشنج بوده است. با اين همه سازمان ملل متحد يک خط مرزی را در آبهای دريای زرد که در غرب شبه جزيره کره واقع شده تعيين کرده است. دو کشور بر سر محل دقيق اين خط مرزی همواره اختلاف داشته و کره شمالی آنرا به رسميت نمی شناسد.

در گذشته نيز به خصوص در فصل ماهيگيری موارد متعددی از عبور کشتی های دو کشور از خطر مرزی در آبهای مورد اختلاف روی داده است. از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۶۵ مورد از اين حوادث ثبت شده و در سال جاری نيز ۲۲ مورد عبور از مرز دريايی دو کشور روی داده است که هيچکدام به درگيری نظامی منجر نشده اند.
XS
SM
MD
LG