لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

ایران سه‌شنبه غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کند


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز می‌کند. او افزود: «ایران این موضوع را روز دوشنبه به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند.»

آقای صالحی روز یک‌شنبه به شبکه‌ عرب‌زبان دولتی «العالم»، با اشاره به دستور محمود احمدی‌نژاد برای آغاز سطح جديد غنی‌سازی گفت: «ما همچنان برای گرفتن سوخت از خارج آمادگی داريم و وقتی سوخت را از خارج تحويل بگيريم، غنی‌سازی اورانيوم را متوقف خواهيم کرد.»

رئيس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همچنين افزود که بازرسان آژانس بر کار غنی‌سازی که در پايگاه هسته‌ای نطنز انجام خواهد شد نظارت خواهند داشت.

سخنان آقای صالحی در حالی بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه اعلام کرد که دستور تولید سوخت ۲۰ درصد را به سازمان انرژی اتمی ایران ابلاغ کرده است. وی در عین حال گفت: «البته اگر کشورهای غربی بخواهند بدون شرط و شروط وارد همکاری و تعامل شوند راه همچنان باز است.»

ساعاتی پس از سخنان آقای احمدی‌نژاد، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، از قدرت‌هاى جهانى خواست تا براى توقف برنامه هسته‌اى ايران به صورت متحد بر اين كشور فشار وارد كنند و تحريم‌هاى بيشتر را در دستور كار قرار دهند.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که با موافقت اولیه ایران روبه‌رو شد، قرار بود نزدیک به ۷۵ درصد از اورانیوم با غنای پایین ایران به خارج از کشور منتقل شود و در عوض روسیه و فرانسه، با نظارت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام به پالایش و غنی‌سازی اورانیوم ایران کرده و میله‌های سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار ایران قرار دهند.

موافقت اولیه مقامات تهران با این پیش‌نویس با انتقادات وسیعی در داخل کشور روبه‌رو شد و علاوه بر آن که چهره‌های اصول‌گرایی چون علی لاریجانی، رئیس مجلس، این پیشنهاد را نوعی فریب‌کاری خواندند، چهره‌هایی چون میرحسین موسوی هم از این طرح انتقاد کردند.

آقای صالحی همچنین افزود: «همان طور که قبلا اعلام کرديم ايران قادر به توليد سوخت با هر ميزان از غنی‌سازی است، اما از طريق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به کشورهای خارجی اعلام کرديم که ترجيح می‌دهيم سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران را از خارج تهيه کنيم؛ اما متاسفانه مشخص شد که آنها برای تعامل با ما آمادگی ندارند.»

رئيس آژانس انرژی اتمی با تاکيد بر اهميت رآکتور تحقيقاتی تهران افزود: «اين مرکز داروهای ضدسرطان و ايزوتوپ‌های پزشکی برای حدود يک ميليون ايرانی نيازمند به اين گونه داروها را فراهم می‌کند.»

غنی‌سازی که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، از مدت‌ها پیش اصلی‌ترین موضوع مناقشه ایران و غرب بوده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه اتمی خود ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را در دستور کار دارد، اما ایران همواره با رد این اتهام، بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید و هدف از این برنامه را تولید برق اعلام کرده است.

در هفته‌های گذشته آمريکا، بريتانيا، فرانسه، و آلمان درباره دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران گفت‌وگو کرده‌اند. قطعنامه چهارم عليه ايران به رای مثبت پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد نياز دارد.
XS
SM
MD
LG