لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

قایق حامل بازماندگان هولوکاست به دنبال شکستن حصر غزه


 قایق حاملان بازماندگان هولوکاست
قایق حاملان بازماندگان هولوکاست
خبرگزاری‌ها از قبرس گزارش‌ داده‌اند که یک قایق کوچک با شماری از فعالان یهودی و اسرائیلی در اقدام نمادین دیگری برای درخواست شکستن محاصره غزه، ظهر یکشنبه ساحل قبرس را به سوی غزه ترک کرده است؛ اقدامی که دولت و ارتش اسرائیل هنوز نسبت به آن سکوت کرده‌اند.

ویژگی این قایق در این است که اسرائیلی‌های یهودی صلح‌خواه، از جمله یک خلبان اسرائیلی و نیز بازماندگان هولوکاست و یهودیان آمریکایی، آلمانی و بریتانیایی، در شمار سرنشینان آن معرفی شده‌اند.

براساس گزارش‌ها، قایق از بندر فاماگوستای قبرس مسیر خود را در آب‌های دریای مدیترانه با هدف رسیدن به بندر غزه آغاز کرده است.

قبرس تا غزه فاصله دریایی اندکی دارد، و قایق می‌تواند در روز دوشنبه یا سه‌شنبه به مقصد برسد.

ارتش و دولت اسرائیل پیشتر گفته بودند که هر گونه حرکت کشتی‌ها و کاروان‌های زمینی به سوی غزه باید در چارچوب قانون باشد و هیئت‌های جهانی و محموله‌های کمک باید از راه‌های مجاز زمینی به غزه انتقال یابد.

سی و یکم ماه مه، دهم خرداد، خودداری کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره در مسیر غزه از تغییر مسیر، به رخدادی خشونت‌باری تبدیل شد که از اسرائیل هزینه سیاسی سنگینی گرفت.

خشونت‌ها در کشتی مرمره آبی به مرگ ۹ شهروند ترکیه و زخمی شدن ۴۸ سرنشین دیگر و تکاوران اسرائیلی منجر شده بود.

کشتی ترکیه‌ای را سازمان «اینسانی یاردیم وقفی» ارسال کرده بود و بخشی از «ناوگان آزادی یک» بود که «نهضت آزادی غزه»، سازمان حامی فلسطینی‌ها که مقر آن در اروپاست، در برنامه‌ریزی این حرکت سهم مهمی داشت.

کمیسیون حقیقت‌یاب که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برپا شده بود، هفته گذشته گزارش کارشناسان خود را به شورا ارائه کرد که این گزارش اسرائیل را به «جنایت» در ماجرای کشتی مرمره آبی متهم کرده است؛ امری که اسرائیل قویاً آن را رد کرد و شورا را «دارای غرض‌های سیاسی علیه اسرائیل» معرفی کرد.

در پی اعتراض‌های گسترده جهانی علیه اسرائیل در ماجرای مرمره آبی، دولت این کشور از نیمه ژوئن محاصره غزه را تا حدی لغو کرد اما فلسطینی‌ها و نهادهای جهانی مدافع آنها می‌گویند که حصر دریایی و اصولاً حصر سیاسی غزه باید شکسته شود.

اسرائیل حصر غزه را از ژوئن ۲۰۰۷، از زمان درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌بار داخلی فلسطینی‌ها که حماس جنبش فتح را از قدرت در غزه خلع ید کرد، برقرار کرده است.

سازمان «زنده باد فلسطین» به رهبری جرج گالووی، نماینده پیشین مجلس عوام بریتانیا، همراه با «نهضت آزادی غزه» و «کمپین اروپایی رفع حصر غزه» که در کشورهای اروپایی بسیاری شعبه دارند، در کنار ترکیه و کشورهای عربی و اسلامی و نیز زلاند نو و استرالیا و کانادا تدارکات گسترده‌ای را در هفته‌های اخیر برای فرستادن قریب‌الوقوع «ناوگان آزادی ۲» به غزه انجام داده‌اند.

رهبران این سازمان‌ها مدعی شده‌اند که تا ۵۰ هزار نفر همراه کشتی‌ها خواهند بود اما مقامات اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند که شمار این افراد بسیار کمتر و در حد چند صد نفر باشد.

نخستین کاروان کامیون‌های سازمان «زنده‌باد فلسطین» حرکت خود را اخیراً از بریتانیا آغاز کرد و این روزها این کاروان در شهرهایی در فرانسه و ایتالیا توقف دارد و سپس به کاروان‌هایی خواهد پیوست که از مراکش، اندونزی، استرالیا و امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس حرکت خود را به سوی غزه آغاز می‌کنند.

طبق هماهنگی‌های پیشین، همه کاروان‌های دریایی و زمینی، زیر چتر «ناوگان آزادی ۲»، می‌بایست به ترکیه و سپس به سوریه برسند و از آنجا به بندر مصری العریش رفته و بار خود را از طریق گذرگاه رفح به باریکه غزه برسانند.

با این حال قایق کوچکی که یکشنبه از قبرس حرکت کرد، گفته است می‌خواهد مستقیماً به شمال غزه برسد.

در همین حال، سرنشینان قایق گفته‌اند که قصد درگیری با ارتش اسرائیل را ندارند و اقدامشان صرفاً جنبه نمادین دارد.

یوناتان شپیرا، خلبان اسرائیلی که این کشتی را همراهی می‌کند، پیشتر نیز در اردوگاه مرگ آوشویتس در لهستان، دریک شعار گرافیتی نوشت: «همه گتوها آزاد شوند؛ گتوی غزه و هر گتویی در فلسطین».

آقای شپیرا یکشنبه در مصاحبه تلفنی با رسانه‌های اسرائیل گفت من و دیگر چپگرایان اسرائیلی که در این کشتی هستیم، وطن خود را نیز دوست داریم.

یک مرد ۸۲ ساله یهودی به نام رئوبن مسکوویچ، که بازمانده فجایع هولوکاست علیه یهودیان اروپا بوده، بر عرشه کشتی جدید، فعالان حامی فلسطینی‌ها را همراهی می‌کند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از حضور شش یهودی آلمانی در این قایق است که آنها هم از نسل‌های بازمانده هولوکاست هستند.

این قایق حال کمک‌های جدی همراه نیست بلکه تنها ساز موسیقی، کتاب درسی مدارس، محموله کوچکی اسباب‌بازی کودکان، تور برای ماهی‌گیران غزه و چند عصای معلولین را با خود حمل می‌کند.

قایق یهودیان درحالی یکشنبه از قبرس حرکت کرده که دو کشتی لبنانی «مریم» و «ناجی علی» از اوائل ژوئن اجازه حرکت از لبنان، از طریق قبرس یا یونان به سوی غزه را نیافته‌اند.

چند کشتی و نیز یک هیئت مجلس شورای اسلامی ایران که مقامات ایران بارها از حرکت آنها در چهار ماه اخیر سخن گفتند، عملاً هیچگاه ایران را به سوی غزه ترک نکردند.

از پس از ماجرای مرمره آبی، در ماه‌های اخیر چند کاروان از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی و عربی به غزه وارد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG