لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

قیمت بلیت هواپیما در ایران ۳۰ درصد گران می شود


خبرگزاری‌های ایران گزارش داده اند که نرخ بلیت تمامی پروازهای داخلی ایران از پانزده مهرماه به میزان ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و ترابری در این مورد گفته‌است که این افزایش قیمت با تصویب شورای عالی هواپیمایی صورت گرفته و با این کار هزینه مسافرت‌های هوایی «به نرخ واقعی» نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنا بر لیست جدیدی که برای قیمت بلیت‌های پروازی از تهران به شهرستان‌ها تهیه شده بهای هر بلیت رفت از تهران به مشهد از ۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶۱ هزار و ۶۰۰ افزایش یافته و این افزایش قیمت برای بلیت رفت تهران-کیش از ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان به ۸۰ هزار و ۹۰۰ تومان و برای پرواز تهران-تبریز از ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ۴۵ هزار و ۹۰۰ خواهد بود.

یکی از مدیران آژانس‌های هواپیمایی مشهد نیز با تأیید افزایش بهای بلیت هواپیما به خبرگزاری فارس گفت: «نرخ بلیت هواپیما در کلیه مسیرهای داخلی، بدون سر و صدا، ۳۰ درصد افزایش یافت و این افزایش از پانزده مهرماه جاری عملیاتی می‌شود.»

وی افزود: «این در حالی است که هیچ خدمات ویژه‌ای اضافه نشده و هیچ تغییری در سرویس‌های داخل هواپیما و خدمات اتفاق نیفتاده‌است.»

به گفته این مدیر آژانس هواپیمایی، «افزایش نرخ بلیت هواپیما در حالی روی می‌دهد که هنوز حامل‌های انرژی گران نشده‌است و در روزهای آینده که نرخ سوخت هواپیما و حامل‌های انرژی افزایش یابد، شاید شاهد افزایش مجدد قیمت بلیت هواپیما باشیم.»

وی در ادامه گفت که «متولیان اعلام کرده‌اند که افزایش نرخ‌ها پس از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌گیرد.»

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که اجرای آن با تأخیری مجدد به آبان‌ماه موکول شده، قرار است کمک‌های دولتی برای ارزان نگه داشتن قیمت سوخت حذف شود و ۵۰ درصد درآمد حاصل از این اقدام به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد در اختیار تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

روز ۲۹ شهریورماه، عبدالعلی صاحب‌محمدی، مدیرعامل راه آهن ایران نیز از افزایش بهای بلیط قطارها در اثر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد. به گفته آقای صاحب‌محمدی، این افزایش به تدریج خواهد بود تا آنجا که به گفته او، «متقاضیان کمتر تحت فشار قرار گیرند.»

در پی اعلام اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، برخی از کالاها و خدمات مانند برق نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

روز جمعه نیز ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اعلام این که قیمت بنزین بدون سهمیه با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده، گفته‌است: «از آبان ماه امسال این نرخ اعمال خواهد شد».

هم‌اکنون دارندگان خودرو در ایران هر ماه ۶۰ لیتر بنزین با قیمت لیتری ۱۰۰ تومان دریافت می‌کنند و در صورت مصرف بیشتر از سهمیه تعیین شده، باید برای هر لیتر ۴۰۰ تومان بپردازند.

در این میان خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، از نگرانی مردم ایران نسبت به افزایش شدید قیمت فرآورده‌های سوختی در راستای اجرای این قانون خبر داده‌است.

در روزهای اخیر فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از وقوع «فتنه اقتصادی» در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده‌است.

اسماعیل احمدی مقدم در این زمینه مدعی شده‌است که برخی «با فشارهای اقتصادی قصد دارند، شرایط کشور را به نقطه‌‌ای بکشانند که آشوب، اغتشاش، ناآرامی و نافرمانی مدنی را به دنبال داشته باشد.» وی تهدید کرده‌است که با این افراد برخورد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG