لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

مهمانپرست: جرم زهرا بهرامی حمل مواد مخدر و در دست رسیدگی است


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در اظهارنظری در مورد پرونده زهرا بهرامی، زن ایرانی- هلندی محکوم به اعدام، تأکید کرد که خانم بهرامی به جرم «حمل بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر به کشورهای اروپایی» بازداشت شده و «جرم این فرد در دادگاه در حال رسیدگی است».

آقای مهمانپرست همچنین کشورهای غربی را متهم کرد که «به بهانه حمایت از حقوق بشر و برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی» پرونده زهرا بهرامی را مطرح کرده‌اند.

وی افزود که زهرا بهرامی به غیر از گذرنامه ایرانی، «گذرنامه کشورهای دیگری، از جمله کشورهای اروپایی، را داشته و توسط نیروی انتظامی به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده است».

زهرا بهرامی، سال گذشته سه روز پس از وقایع خشونت‌بار عاشورای تهران بازداشت و آن طور که دختر و وکیل وی می‌گویند، دادگاه انقلاب تهران علاوه بر موضوع حمل مواد مخدر، پرونده‌ای را با قید اتهام عضویت خانم بهرامی در گروه «انجمن پادشاهی ایران» در دست بررسی دارد.

این اتهام در طول محاکمات خانم بهرامی از سوی وی رد شده است و در زمان طرح این اتهام نیز، به گفته دختر خانم بهرامی، انجمن پادشاهی ایران اتهام وابستگی وی به این گروه را رد کرده است.

علاوه بر این خانم بهرامی در دادگاه اتهام حمل مواد مخدر را نیز رد کرده است و به گفته دخترش به قاضی صلواتی، رئیس دادگاه، گفته است که «من تحت فشار بودم. در شرايط خيلی وحشتناکی قرار داشتم و ناچار شدم اين اتهامات را بپذيرم اما الان دارم به شما می‌گويم که اين اتهام کلاً بی‌پايه و اساس است و آن را به طور کامل رد می‌کنم.»

با این حال گفته‌های آقای مهمانپرست در مورد اینکه جرم خانم بهرامی «در دادگاه در حال رسیدگی است»، در شرایطی است که به گفته ژینوس شریف رازی، وکیل وی، در ارتباط با اتهام حمل مواد مخدر حکم اعدام خانم بهرامی به وی ابلاغ شده است.

بنفشه نایب‌پور دختر زهرا بهرامی به تازگی به رادیو فردا گفته بود که در آخرین ملاقاتی که با مادرش داشته، وی از وضعیت پیش آمده «وحشت‌زده» بوده است. خانم نایب‌پور همچنین اضافه کرده بود که «ما هنوز منتظريم که پرونده‌شان به کميسيون عفو و بخشودگی ارسال شود و در آنجا ببينيم که چه پاسخی به ما می‌دهند. زمانش هم مشخص نيست. اينکه کی پرونده به کميسيون عفو و بخشودگی برسد و يا اينکه کی به ما پاسخ بدهند مشخص نيست.»

«کشورهای غربی از مبارزه ایران با مواد مخدر استقبال کنند»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه سخنانش، پرونده زهرا بهرامی را به موضوع مبارزه ایران با مواد مخدر پیوند زده و افزوده است که «باید در کشورهای غربی از مبارزه ایران با مواد مخدر استقبال شود و حتی برای این مبارزه همکاری کنند نه اینکه از فردی که در رابطه با حمل مواد مخدر به کشورهای اروپایی توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده، حمایت کنند.»

وی به کشورهای غربی هشدار داده است که «اگر در مبارزه با مواد مخدر جدیت لازم به کار برده نشود، به طور مستقیم جوانان آنها و مردم کشورهای غربی هدف قرار گرفته می‌شوند.»

آقای مهمانپرست «طرح موضوعات حقوق بشری» را ابزار فشار کشورهای غربی برای جلوگیری از «فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز» ایران ارزیابی کرده است و در موضوع زهرا بهرامی یادآور شده است که کشورهای غربی «تنها به منظور سوءاستفاده» از این موضوع به آن وجهه سیاسی می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، با اشاره به زهرا بهرامی به عنوان «متهم مواد مخدر»، از پرونده سکینه محمدی آشتیانی نیز به عنوان پرونده‌ای «درگیر با جنایت و خیانت» یاد کرده است به رغم حقوقی بودن، به عنوان «موارد سیاسی به منظور فشار بر نظام و مردم ایران» مطرح می‌شوند.
XS
SM
MD
LG