لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

هشدار آلمان به ایران در مورد افزایش تحریم‌ها


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه به ایران هشدار داد که در صورتی که نگرانی قدرت‌های جهانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود را برطرف نکند، با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم مرکل در دیداری با دیپلمات‌های آلمانی با اشاره به این که فقدان پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای استانبول باعث دلسردی او شده و گفته است: «مسئله رفع شبهاتی که در مورد برنامه اتمی ایران وجود دارد برعهده ایران است و تهران باید کاری کند که گفت‌وگوها به جهتی مثبت سوق داده شود.»

صدر اعظم آلمان در ادامه افزود: «در غیر این‌صورت ادامه کار در مسیر تحریم‌ها خواهد بود.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، در استانبول روز جمعه آغاز شد و روز شنبه به پایان رسید.

در پی مذاکرات بدون نتیجه گروه ۱+۵ با ایران در استانبول، بریتانیا و فرانسه نیز تهران را مسئول شکست این گفت‌وگوها دانستند.
روز دوشنبه هم‌چنین خبر رسید که استوارت لِوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، که کارگزار اصلی در امر تحریم‌های مالی علیه ایران بوده‌است از منصب خود کناره گرفته‌است.

هشدار آلمان به افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران پس از آن صورت می‌گیرد که چهار دور از تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های گوناگون مضاعف از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تاکنون موفق به ترغیب جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از ادامه برنامه هسته‌ای خود نشده‌است.

روز دوشنبه هم‌چنین به گزارش رویترز خبر رسید که استوارت لِوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم مالی، که کارگزار اصلی در امر تحریم‌های مالی علیه ایران از زمان جرج بوش تاکنون بوده‌است از منصب خود کناره گرفته‌است.

وی به خاطر روابط نزدیکی که با مقام‌های کشورهای مختلف دارد از سوی دولت اوباما به عنوان کارگزاری بسیار موفق ارزیابی شده‌است. استوارت لوی توضیحی در مورد دلیل کناره‌گیری خود از این منصب نداده‌است و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها «سنگینی این وظیفه» را به عنوان یکی از دلایل احتمالی ذکر می‌کنند.

استوارت لوی از جناح جمهوری‌خواه است و تصمیم باراک اوباما برای ابقای او در این سمت، به عنوان نشانه تعهد دولت وی برای حفظ فشار بر ایران قلمداد شده‌است.

ديويد کوهن، دستيار استوارت لوی، قرار است در منصب معاونت وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم مالی، جانشین وی شود. مقام‌های ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفتند که به باور آنها این جابجایی، تغییری در میزان اعمال فشار مالی بر ایران نخواهد داد.

دیوید کوهن به تازگی در مصاحبه‌ای با رادیو فردا در مورد دیدگاه خود نسبت به تحریم‌های ایران گفت: «به عنوان یک سیاست کلی، هدف تحریم‌های ایران، اقدامات غیرقانونی حکومت است، و هدفش ایرانیان بی‌گناه نیست، هدفش متولدین ایران نیست و هدفش قطعاً جمعیت شهروندان ایرانی به طور کلی نیست.»
XS
SM
MD
LG