لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

آمريکا نيروی انتظامی ايران را به دلیل همکاری در سرکوب معترضان سوریه تحريم کرد


آمريکا روز چهارشنبه، نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده اين نيرو به همراه احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی را به اتهام همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان در سوريه تحريم کرده است.

وزارت خزانه داری امريکا اعلام کرده است علاوه بر نيروی انتظامی ايران، ژنرال جميل حسن، رئيس سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش سوريه، و اداره امنيت سياسی سوريه را نیز به اتهام سرکوب مخالفان تحريم کرده است.

در بيانيه وزارت خزانه داری آمريکا آمده است: احمد رضا رادان در ماه آوريل سال جاری به دمشق سفر کرده است تا در زمينه نحوه سرکوب مخالفان به حکومت بشار کمک کارشناسی ارائه کند.

ديويد کوهن، معاونت وزير خزانه داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی، در خصوص تحریم مقامات انتظامی ایران در ارتباط با سرکوب معترضان در سوریه گفته است:«با (تحريم های) امروزما کمک های نظامی و نيروهای امنيتی ايران به حکومت سوريه برای سرکوب مردم سوريه را افشا کرديم.»

وی همچنين گفته است تحريم ها عليه مقامات سوريه در راستای افزايش فشار بر حکومت بشار اسد برای پايان دادن به خشونت و سرکوب در سوريه و آغاز گذار به سيستمی مبتنی بر رعايت حقوق جهانشمول مردم اين کشور است.

فعالان حقوق بشر می گويند، از زمان آغاز نارامی ها در سوريه دست کم ۱۳۰۰ نفر در تظاهرات ضددولتی کشته و در حدود ۱۲ هزار نفر نيز بازداشت شده اند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز در پاسخ پرسشی در خصوص تاثير اين تحريم ها گفت:«اين (تحريم ها) توانايی های آنها در همکاری با شرکت ها و سرمايه گذاران بين المللی را محدود خواهد کرد، بنابراين دامنه اين تحريم ها گسترده است.»

بنا براين تحريم ها، کليه اموال اين افراد و نهادها مورد تحريم در قلمرو آمريکا توقيف شده و همکاری شهروندان آمريکا با آنها ممنوع است.

مارک تونر همچنين گفته است:«نکته مهم تر اين است که ما با این اقدامات به اين افراد پیام می دهیم که ما رفتار انها را زير نظر داريم و در اين خصوص نيز اقداماتی انجام می دهيم.»

در همین زمینه، اتحادیه اروپا هفته گذشته محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، و حسين طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ايران، را به اتهام همکاری در سرکوب معترضان سوری تحریم کرد.

اتحاديه اروپا گفته بود این افراد به اتهام «تهيه تجهيزات و کمک به حکومت سوريه برای سرکوب اعتراضات» در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته‌اند.

پيشتر ايالات متحده نيز در چارچوب اقدامات خود برای وادار ساختن رهبران سوريه به توقف سرکوب خشونت‌‌آميز اعتراض‌ها در اين کشور، علاوه بر بشار اسد و مقام‌های بلندپايه اين کشور، دو فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران را تحريم کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمريکا نام اين دو فرمانده را قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه، و محسن چيذری، يکی ديگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس، اعلام کرد.

نيروی قدس بخشی از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است که مسئوليت عمليات برون‌مرزی اين نيرو را برعهده دارد.


این در حالی است که آمريکا در ۱۹ خرداد ماه سال جاری نيروی انتظامی جمهوری اسلامی و اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده این نیرو را به اتهام نقض جدی حقوق بشر در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران تحريم کرده است.
XS
SM
MD
LG