لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

المپيک لندن به روايت عدد و رقم


بازی های المپيک لندن رسما روز ۲۷ ژوئیه آغاز شد. رقابت‌های اين دوره از بازی ها نزديک به سه هفته طول خواهد کشيد و طی آن ورزشکاران برگزيده جهان بر سر تصاحب نزديک به هزار مدال المپيک با يکديگر دست و پنجه نرم خواهند کرد. انتوان بلوا گزارشگر راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی عدد و رقم های مربوط به بزرگترين رويداد ورزشی جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد:

(۲) شمار ورزشکاران زن شرکت کننده از عربستان سعودی. در آغاز ماه جاری کشور اسلامی عربستان سعودی تاييد کرد برای نخستين بار زنان ورزشکار اين کشور پادشاهی در بازيهای المپيک شرکت می‌‌کنند. «وجدان شحرکانی» ورزشکار جودوکار و «سارا عطار» دونده هشتصد متر در اين رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

(۳) شمار کشورهايی که زنان ورزشکار آنها برای نخستين بار در المپيک شرکت می‌کنند. عربستان سعودی، قطر و برونی. برای نخستين بار تمام تيم‌های ملی شرکت کننده دارای ورزشکاران زن خواهند بود.

(۴) شمار دفعاتی که از سال ۱۸۹۶ تاکنون اين بازيها در لندن برگزار شده است. پايتخت بريتانيا پيش از اين در سالهای ۱۹۰۸ و ۱۹۴۸ ميزبان اين گردهمايی جهانی بود. شعار امسال بازيهای المپيک اين است: نسلی را الهام بخش باشيم.

(۱۷) شمار کيلومتری کابلهای پولادی استفاده شده برای سقف دولايه ولودروم (پيست دوچرخه). اين رقم دو برابر بلندی قله اورست است. در اين پيست ۶۰۰۰۰ جای نشستن برای تماشاگران پيش‌بينی شده است. اين پيست به صورت بيضی ساخته شده و سريع ترين پيست دوچرخه سواری در جهان است.

(۷۱) سن سالمندترين ورزشکار شرکت کننده. هيروشی هوکتسو از ژاپن قرار است در رشته سوارکاری با اسب پانزده ساله خود به نام «نجوا» شرکت کند. هوکتسو سالمندترين شرکت کننده المپيک پس از «اسکار سواهن» تيرانداز ۷۲ ساله سوئدی است که در بازيهای انتورپ در سال ۱۹۲۰ شرکت کرده بود.

(۲۵۰) شمار شرکت‌هايی است که در جريان ساخت و ساز پارک المپيک جابجا شدند.

(۳۵۷)شمار چادرهای فوتبال است که برای پوشاندن ۲.۵ کيلومتر مربع پارک المپيک به کار گرفته خواهد شد. اين پارک علاوه بر اين محل برگزاری هشت رويداد مهم از جمله استاديوم المپيک، مرکز بازيهای آبی و دوچرخه سواری و سرانجام محل سکونت بازيکنان و ديگر اعضای تيم‌های شرکت کننده خواهد بود.

(۲۰۰۰) شمار سوسمارهای آبی منتقل شده از محل پارک المپيک به مناطق حفاظت شده ديگر توسط سازمان حفاظت زيست‌گاه‌های آبی.

(۴۷۰۰) شمار مدالهای ساخته شده برای بازيهای المپيک و پارالمپیک (کم توانان) که قرار است پس از اين بازيها برگزار شود. يک روی اين مدالها تصوير «نيکه»،‌ ايزدبانوی پيروزی يونانی را نشان می‌دهد و روی ديگر آن لوگوی المپيک ۲۰۱۲ را دارد. نام رشته ورزشی مربوطه بر روی دور مدال نوشته شده. سنگينی مدالها ۴۰۰ گرم است و مدالهای طلای رتبه نخست دارای ۱.۲ درصد طلا است.

(۱۰۰۰۰) شمار توالت‌های موقتی ساخته شده در پارک المپيک.

(۱۲۰۰۰) شمار بر حسب مترمربع، مساحت سقف موج گونه مرکز ورزش‌های آبی است که يک و نيم برابر زمين فوتبال ويمبلی است. نزديک به ۱۰ ميليون ليتر آب برای پرکردن سه استخر در اين مرکز به کار رفته است.

(۱۷۰۰۰) شمار ورزشکاران شرکت کننده است که ۲۰۴ کشور و ايالت خودمختار را نمايندگی می‌کنند.

(۱۸۰۰۰) شمار افراد مسلح است که برای حفاظت و امنيت المپيک به کار گرفته شده اند. اين شمار بيش از شمار افرادی است که در افغانستان به حفظ امنيت سرگرم اند. يک شرکت خصوصی که قرار بود حفاظت امنيت اين رويداد را به عهده گيرد نتوانست افراد مسلح کافی استخدام کند. يک ناو هواپيمابر در رودخانه تيمز لنگر انداخته است و به سامانه دفاع ضد موشکی زمين به هوا مجهز است و آسمان بالای اين مرکز را در تيررس خود دارد.

۵۵ تيم متشکل از سگهای تربيت شده دورتادور مرکز المپيک را حفاظت خواهند کرد که مجهز به نرده های الکتريکی با جريان برق به قدرت ۵۰۰۰ ولت است و آن را از شهر جدا می‌سازد.

(۸۰۰۰۰) شمار صندلی‌های استاديوم المپيک. بلندی اطراف استاديوم ۶۰ متر است. در کنار سقف ۱۴ برج نورافکن تعبيه شده که هفتاد متر بالاتر از محل برگزاری رقابت‌ها قرار گرفته اند. در جريان خاکبرداری نزديک به ۸۰۰ هزار تن خاک برداشته شد.


(۹ ميليون) شمار بليت‌هايی که فروخته خواهد شد. بهای هر بليت بين ۳۰ دلار برای صندلی های معمولی تا ۳۰۰۰ دلار برای صندلی های خوب و مراسم گشايش بازيها تعيين شده است. پيش‌بينی می‌شود بيش از ۵۰۰ هزار تماشاگر از بازيها ديدن کنند.


(يک ميليارد) شمار تماشاگران بازيها در جهان که پيش‌بينی می‌شود جريان گشايش بازيها را از طريق تلويزيون و ماهواره تماشا کنند. دو بخش ديدنی اين مراسم روشن کردن مشعل المپيک است و رژه تيم‌های شرکت کننده به ترتيب کشور.
XS
SM
MD
LG