لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

احمدی‌نژاد: شرایط اقتصادی کشور بسیار خوب است


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، شامگاه شنبه ۵ اسفند در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون ایران که به طور زنده پخش می‌شد گفت: «من معتقدم شرایط اقتصادی کشور شرایط بسیار خوبی است.»

وی افزود: «بله وقتی تورم می‌شود که همه مردم ضرر نمی‌کنند، فقط حقوق‌بگیر ثابت اگر حقوقش افزایش پیدا نکند، ضرر می‌کند، بقیه از تورم سود می‌برند.»

او در ادامه گفت: «فرض کنید خانه گران شده است، آیا همه ضرر می‌کنند؟ یا آنها که هیچ خانه‌ای ندارند، ضرر می‌کنند.»

محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی برگزار شد گفت با اظهار اینکه «تولید در کشور سرپا است»، گفت: «صادرات غیرنفتی در ده ماه امسال معادل سال گذشته بوده است که بسیار خوب است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه گفت: «من همچنان می‌گویم این پاک‌ترین دولت است. همه بسیج شدند که بالاخره یک چیزی پیدا کنند که دولت متهم شود. ممکن است یک کارمندی این کار را کرده باشد که این همه جای دنیا و همه دستگاه‌ها هست.

به گفته رئیس جمهوری ایران کسانی که به سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد دارند «چون به یک گروه پاک تهمت زده‌اند، انسانیت و آخرتشان مخدوش است.»


«بودجه ۹۲ را چهارشنبه به مجلس می‌فرستیم»

به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد در ادامه این مصاحبه گفت که دولت بودجه سال ۹۲ را احتمالا روز چهارشنبه این هفته به مجلس می‌فرستد. او گفته است: «امسال شرایط خاصی را تجربه کردیم» و درآمدهای نفتی و قیمت ارز بر بودجه تاثیر گذاشته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین خبر داد که مبلغی برای جبران کاهش قدرت خرید مردم ایران در پی نوسانات ارزی به حساب آنان ریخته شده است که برای عموم مردم، ۸۵ هزار تومان و برای افراد تحت حمایت، ۱۰۰ هزار تومان است.

آقای احمدی‌نژاد گفت که دولت بودجه سال آینده را احتمالا روز چهارشنبه ۹ اسفند به مجلس می‌فرستد.

در هفته‌های گذشته چهره‌های مختلفی در مجلس شورای اسلامی از این که دولت هنوز لایحه بودجه ۹۲ را تحویل نداده است، انتقاد کرده بودند و از جمله رئیس مجلس علی لاریجانی خواستار ارائه بودجه در قالب چند دوازدهم یعنی به صورت ماهانه شده است چون به گفته او مجلس فرصت رسیدگی به لایحه کلی بودجه را ندارد.

محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی تلویزیونی بدون اشاره مستقیم به تحریم‌ها علیه ایران و آثار آن بر اقتصاد کشور، گفت: «امسال شرایط خاصی را تجربه کردیم... وقتی در درآمدهای نفتی و قیمت ارز نوسان ایجاد می‌شود به طور طبیعی بودجه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

آقای احمدی‌نژاد گفت که دولت برای بودجه سال ۹۲، «حداقل فروش نفت» را در نظر گرفته است و در عین حال که تاکید کرده است این بودجه انقباضی نیست، گفته که بودجه سال آینده «تقریبا هم‌اندازه بودجه ۹۱ است».

به گفته محمود احمدی‌نژاد، در بودجه سال ۹۲ فروش اوراق مشارکت پیش‌بینی شده است و همچنین قرار است «از طریق اموال راکد دولت و اموالی که ضرورت ندارد دولت اداره کند، سرمایه‌گذاری انجام شود و پروژه‌های نیمه تمام را به مردم می‌دهیم تا آنها از طریق یارانه و وام تمامشان کنند.»

رئیس دولت دهم گفت در بودجه سال آینده، «کمترین و بدترین گزینه ممکن برای درآمد ارزی» در نظر گرفته شده است.

با اجرای تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، طبق گزارش‌ها صادرات نفتی ایران پس از اعمال تحریم‌ها کاهش عمده‌ای پیدا کرده است.

تحریم نفت خام ایران از تیرماه سال جاری (اول ژوئیه سال میلادی گذشته) از سوی اتحادیه اروپا اجرایی شد. پیش از آن نیز بانک مرکزی ایران ازسوی آمریکا تحریم شده بود که به موجب آن نهادهای مالی جهانی از ارتباط با بانک مرکزی ایران منع شدند.

در حالی که تا سال‌های گذشته مقام‌های ایران و از جمله رهبر جمهوری اسلامی همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید می‌کردند، در ماه‌های گذشته این مقام‌ها از جمله رئیس جمهوری ایران و وزیر اقتصاد بارها به تاثیر گذاری این تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.

هدفمندی یارانه ها

رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره یکی دیگر از موارد اختلاف دولت با مجلس که بر سر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده است، گفت که در سال آینده ۴۰ تا ۴۵ درصد از هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود. او در عین حال تاکید کرد که دولت قصد داشته است این برنامه را به شکل صد در صدی اجرا کند.

آقای احمدی‌نژاد وعده داده است که یارانه‌های پرداختی به شهروندان ایرانی حتما در سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

او ابراز امیدواری کرده است که این افزایش یارانه‌های مستقیم، کسری قدرت خرید هفت دهک از جامعه ایران را جبران کند تا به گفته او «قدرت خرید مردم به پایان سال ۹۰ برگردد».

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از وضعیت تولید در کشور ابراز رضایت کرد و گفت: «تولید در کشور سرپا است... صادرات غیرنفتی در ده ماه امسال معادل سال گذشته بوده است که بسیار خوب است.»

محمود احمدی‌نژاد خبر داده است که ساعتی پیش از پخش این مصاحبه مبلغ ۸۵ هزار تومان برای عموم مردم ایران و مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند به حساب ریخته شده است.

او تاکید کرده است که این مبلغ «عیدی» نیست و «من این مبلغ را جبرانی می‌گویم... امسال بخش وسیعی از مردم تحت فشار هستند و دولت باید بخشی از این مساله را جبران می‌کرد و قدرت خرید مردم را افزایش می‌داد. در ضمن نوسانات ارز نیز فشار آورد و باید جبران می‌کردیم.»

آقای احمدی‌نژاد گفته است که با این مبلغ «بالاخره می‌شود آجیلی، خوراکی، سبزی‌پلویی تهیه کرد و علاوه بر این یارانه‌های اسفند هم آخر ماه به حساب مردم واریز خواهد شد که این یک مقدار در شب عید کمکی است برای مردم.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌اش با شبکه اول تلویزیون ایران بار دیگر بر فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها به‌خصوص از جانب ایالات متحده تاکید کرده و گفته است: «اقتصاد اول با اقتصاد هفدهم می‌خواهد مبارزه کند» او در عین حال گفته است که «با اتکا به توان مردم، قدرت، ایمان و اندیشه‌های مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.»

گفت‌وگوی محمود احمدی‌نژاد قرار بود در ادامه با سوال‌های خبرنگاران خبرگزاری‌ها ادامه پیدا کند اما پس از پایان سوال‌های خبرنگار تلویزیون ایران و زمانی که او از دیگر خبرنگاران برای پرسیدن سوال‌هایشان دعوت کرد، تلویزیون ایران پخش زنده این مصاحبه را قطع کرد و پخش یک سریال تاریخی درباره حکومت قاجار را آغاز کرد و در عین حال در زیرنویس‌هایی اعلام کرد که ادامه این گفت‌وگو بعد از این سریال پخش می‌شود.

وبسایت شبکه ایران وابسته به دولت، از این قطع پخش زنده مصاحبه رئیس جمهوری انتقاد کرده و آن را «رفتار غیر حرفه‌ای» تلویزیون ایران بر شمرد.
XS
SM
MD
LG