لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

انتقاد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی کشور در دیدار با مراجع تقلید


حسن روحانی (چپ) در دیدار با عبدالکریم موسوی اردبیلی
حسن روحانی (چپ) در دیدار با عبدالکریم موسوی اردبیلی
حسن روحانی، رييس جمهوری منتخب ايران، روز پنجشنبه، ۱۳ تيرماه، با مراجع تقليد در قم ديدار کرده و گفته است که «هيچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانه‌ها تعطيل و نيمه تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است».

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است که آقای روحانی در نخستين سفر خود به شهر قم پس از انتخاب به مقام رياست جمهوری با آيت الله صافی گلپايگانی، ناصر مکارم شيرازی، شبيری زنجانی، جعفر سبحانی، نوری همدانی و عبدالکريم موسوی اردبيلی ديدار و با آنها درباره شرايط داخلی و خارجی ايران گفت و گو کرده است.

اين گزارش حاکی است که مراجع تقليد در قم از بيکاری و گرانی، نحوه تعامل با جهان خارج و آنچه که «شيعه کشی و مسلمان کشی در ديگر کشورها» خواندند، انتقاد کردند.

آيت‌الله صافی گلپايگانی در اين ديدار از دولت جديد خواسته است تا «وضعيت اشتغال و معيشت را سامان دهد» و افزوده است: «در سياست خارجی بايد رويکرد تعامل و گفت‌وگو را در پيش بگيريم و نبايد با ديگر کشورها دعوا داشته باشيم».

آيت‌الله نوری همدانی نيز با اشاره به مشکلاتی نظير گرانی و بيکاری گفته که «برای حل مشکلات بايد برگ سبزی به مردم نشان داده شده و اقدامی انجام شود».

وی «آمريکا، سردمداران اروپا» و کسانی را که «نوکران ايشان» ناميد از جمله «دشمنان» ايران دانست و مدعی شد که اين کشورها «می‌خواهند از طرق مختلف به نظام و کشور ما فشار وارد کنند و نبايد در برابر آنها نرمش نشان داده و تسليم شويم».

آيت‌الله موسوی اردبيلی هم از حسن روحانی خواسته است تا «قبل از شروع به کار دولت يازدهم، گزارشی از وضعيت کنونی کشور در بخش‌های مختلف به مردم ارائه دهد و بعد در فواصل زمانی مناسب، عملکرد دولت يازدهم به اطلاع مردم برسد».

گزارش خبرگزاری فارس می‌افزايد که حسن روحانی در اين ديدارها انتخابات يازدهم رياست جمهوری را «موجب شادمانی مردم ايران» دانسته و گفته است: «دشمنان نتوانستند بهانه‌ای به دست بياورند و انتخابات را زير سؤال ببرند و شيرينی انتخابات تلخی‌ها را از بين برد».
رییس جمهوری جدید ایران (نفر دوم از چپ) در دیدار با ناصر مکارم شیرازی
رییس جمهوری جدید ایران (نفر دوم از چپ) در دیدار با ناصر مکارم شیرازی
وی در عين حال تصوير تيره و تاری از وضعيت داخلی و خارجی ايران ارائه کرده و گفته است: «هيچ زمانی به سختی امروز نبوده است. اکثر کارخانه‌ها تعطيل و نيمه تعطيل هستند و وضعيت کشاورزی نابسامان است».

رييس جمهوری منتخب با اشاره به وضعيت بيکاری گفته که «۳.۵ ميليون نفر بيکار در کشور وجود دارد که اگر نتوانيم اشتغال لازم را ايجاد کنيم اين تعداد به پنج ميليون بيکار خواهد رسيد».

وی خبر داده که دولت او به فکر وارد کردن هفت ميليون تن گندم است و افزوده که «در حال بررسی وضعيت تامين کالاهای اساسی مردم هستيم».

آقای روحانی در انتخابات روز ۲۴ خرداد ماه با کسب ۱۸ ميليون رای توانست رقبای اصولگرای خود را که از حمايت روحانيون بلندپايه جمهوری اسلامی ايران برخوردار بودند شکست دهد.

وی در حالی قرار است روز ۱۲ مرداد ماه سکان رياست جمهوری در اختيار بگيرد که با مشکلات بسياری که بر جای مانده از دولت محمود احمدی نژاد است دست و پنجه نرم می‌کند.

افزايش روز افزون گرانی‌ها، رشد بالای بيکاری، تشديد تحريم‌های خارجی و همچنين پرونده لاينحل هسته‌ای جمهوری اسلامی از مهمترين مشکلاتی است که آقای روحانی با آن روبرو است.

رييس جمهوری منتخب ايران روز پنجشنبه در ديدار با مراجع تقليد گفته است: «دولت در شرايطی می‌خواهد شروع به کار کند که وضع اقتصادی وضع خوبی نيست، تغيير در روابط خارجی نيز زمان‌بر است و بايد در چنين شرايطی با منطق و تدبير به سمت کاهش مشکلات و بهبود شرايط حرکت کرد».

آقای روحانی افزوده است: «شايد هيچ دولتی در جمهوری اسلامی کار خود را در چنين شرايطی آغاز نکرده باشد. مشکلات امروز ما از زمان جنگ هم بيشتر است، امروز ده‌ها کشور در حال جنگ اقتصادی، سياسی و تبليغی با ما هستند».

اظهارات رييس جمهوری آينده ايران در حالی بيان می شود که محمود احمدی نژاد چهارشنبه شب در يک گفت‌وگوی تلويزيونی تصويری مثبت از وضعيت کشور ارائه داد و گفت که «ايران اسلامی هم به لحاظ کيفی و هم به لحاظ کمی پيشرفت‌های زيادی کرده است. اگر در بين مردم برويد می‌بينيد که اميد، خودباوری،‌ غرور ملی، افتخار به ايرانی بودن، پيگيری امر عدالت و تحولات جهانی به رغم تبليغات سياهی که شده بسيار افزايش يافته است».

وی مدعی شد که دولت وی «چند برابر» دولت‌های گذشته کار کرده، «اقتصاد کشور از رده ۲۲ جهانی به رده ۱۷ رسيده» و «توليد» در هشت سال گذشته «بالاترين نرخ رشد را در طول تاريخ داشته است».
XS
SM
MD
LG