لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

ارتش مصر: اجازه برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز را می‌دهیم


ارتش مصر در ساعت‌های منتهی به زمانی که مخالفان و موافقان محمد مرسی، خود را برای برپایی راهپیمایی در خیابان‌های شهرهای این کشور آماده می‌کنند، اعلام کرده است که اجازه می‌دهد طرف‌ها دست به «راهپیمایی مسالمت‌آمیز» بزنند.

در بیانیه ارتش که طبق روال معمول در صفحه فیس‌بوک آنها نیز منتشر شده، آمده است «برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز حق شهروندان مصری‌ست که در پی انقلاب شکوهمند خود آن را به دست آورده‌اند».

در جایی دیگر از این بیانیه نیز آمده است که ارتش مصر تا زمانی که امنیت ملی خدشه‌دار نشود، دست به هیچ اقدامی علیه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نخواهد زد.

مخالفان و موافقان رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر، خود را برای برگزاری راهپیمایی‌هایی برای امروز، جمعه ۱۴ تیر، آماده می‌کنند.

نگرانی‌هایی در مورد بروز خشونت در تظاهراتی که قرار است برگزاری شود، وجود دارد.

طی روزهای گذشته و در پی اعتراضات مخالفان و تجمع هوادارن دولت پیشین مصر، چندین نفر کشته شدند.

پس از برکناری مرسی نیز دست‌کم ۱۴ نفر در خیابان‌ها کشته شدند.

در عین حال گزارش‌هایی هم در مورد حمله به نیروهای نظامی منتشر شد.

حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی اخوان‌المسلمین، خواستگاه رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر، آنچه ارتش در این کشور انجام داده را «کودتا» نامیده است.

حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين، در بیانیه‌ای گفته است: «حزب با قاطعيت روبروی انقلاب نظامی خواهد ايستاد و با اداره فعلی که قدرت را غصب کرده مقابله خواهد کرد. حزب به همراه همه گروه‌ها و نيروهای مخالف کودتا، تلاش خود را برای بازگرداندن مشروعيت به کار خواهد بست و از همه نيروهای مردمی و حزبی می‌خواهد مواضع روشن و قاطع خود را اعلام کنند؛ يا با اراده آزاد ملت هستند يا با کودتای نظامی عليه اراده مردم.»
ارتش مصر روز چهارشنبه، پس از آنکه ضرب‌الاجل این نهاد نظامی به مخالفان و دولت برای رسیدن به تفاهم به پایان رسید، محمد مرسی را برکنار، دولت را سرنگون و قانون اساسی را به حال تعلیق درآورد.

ارتش می‌گوید مجددا در مصر انتخابات برگزار می‌شود؛ در حال حاضر قدرت در دست رئیس دادگاه عالی قانون اساسی‌ست که موقتا ریاست امور اجرایی را به دست گرفته است.

پس از برکناری مرسی، معترضان و مخالفان در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند، از دیگر سو هواداران مرسی و دولت نیز دست به تجمع و تحصن زدند.

حزب آزادی و عدالت در بیانیه‌ای که روز گذشته صادر کرده گفته است « با قاطعيت روبروی انقلاب نظامی خواهد ايستاد و با اداره فعلی که قدرت را غصب کرده مقابله خواهد کرد».

رئیس‌جمهوری موقت مصر از اخوان‌المسلمین خواسته است تا به روند بازسازی سیاسی بازگردند.

محمد مرسی با وجود مخالفان زیادی که دارد، سال گذشته در انتخاباتی همگانی و با به دست آوردن اندکی بیش از نیمی از آرا، به قدرت رسید و گفته می‌شود که هواداران او و دولت او نیز اندک نیستند.

مقام‌های کشورهای مختلف و ساز و کارهای بین‌المللی خواستار ایجاد فضای به دور از خشونت شده‌اند. مقام‌های غربی و دبیر کل سازمان ملل «نگرانی عمیق» خود را از آنچه رخ داده ابراز کرده‌اند.

یک کشته در حمله به سربازان مصری در سینا

در ساعت‌های آغازین روز جمعه، ۱۴ تیرماه، بر پایه گزارش ارتش مصر و تلویزیون دولتی آن کشور، حمله به نیروهای نظامی در صحرای سینا یک کشته برجای گذاشته است.

علاوه بر یک سربازی که کشته شده، بنا بر گزارش‌های رسمی دو سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این حمله به «شبه‌نظامیان اسلام‌گرا» نسبت داده شده است.

البته این نخستین بار نیست که «شبه‌نظامیان اسلام‌گرا» در منطقه نه‌چندان آرام صحرای سینا دست به حمله به ارتش مصر (یا از سوی دیگر به خاک اسرائیل) می‌زنند.

در زمان ریاست‌جمهوری محمد مرسی، نزدیک به یک سال پیش، در درگیری با شبه‌نظامیان ۱۶ سرباز کشته شدند.

خبرگزاری‌ها و ناظران اوضاع مصر می‌گویند هنوز روشن نیست آیا این حمله پاسخی به رخدادهای اخیر است یا نه.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرا که گمان می‌رود با القاعده در ارتباطند از مناطق بیابانی سینا برای ایجاد پایگاه‌ها و مخفی‌گاه‌هایی برای خود استفاده کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG