لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

تخلیه مسجد «فتح» از هواداران مرسی توسط نیروهای امنیتی مصر


ورود نیروهای پلیس به داخل مسجد فتح
ورود نیروهای پلیس به داخل مسجد فتح
نيروهای امنيتی و ارتش مصر سرانجام بعد از ظهر شنبه ۲۶ مرداد، موفق به تخليه مسجد «فتح» واقع در ميدان «رمسيس» قاهره شدند که در آن صد‌ها تن از هواداران محمد مرسی رئيس جمهوری برکنار شده مصر و گروه اخوان المسلمين تحصن کرده بودند.

سايت‌های روزنامه‌های الاهرام و الاخبار مصر گزارش داده‌اند که عمليات تخليه مسجد پس از مذاکرات با تحصن کنندگان و تامين خروجی امن برای آن‌ها صورت گرفته است.

بنا بر اين گزارش، نيروهای امنيتی و ارتش کريدوری امن برای خروج تحصن کنندگان در مسجد ايجاد کرد تا از تعرض احتمالی شماری از مخالفان مرسی که مسجد را محاصره کرده بودند، در امان باشند.

برخی شبکه‌های تلويزيونی هم تصاوير خروج هواداران محمد مرسی و گروه اخوان المسلمين از مسجد را به صورت زنده پخش کردند.

پيش از آن، خبرگزاری‌های رويترز و فرانسه از تبادل آتش ميان نيروهای امنيتی و شماری از حاضران در مسجد که مسلح بودند خبر داده بودند.

شبکه تلويزيونی سی. بی. سی تصاويری را پخش کرد که بر پايه آن شخصی از گلدسته مسجد به سمت نيروهای امنيتی، اقدام به شليک آتش می‌کند.

خبری گزاری فرانسه هم گزارش داده است که محوطه مسجد، شاهد شليک گلوله از سوی برخی از افراد مسلح تحصن کننده داخل مسجد و پاسخ نيروهای امنيتی به سوی اين شليک آتش بود.

شبکه خبری الجزيره اما گزارش داده است که نيروهای امنيتی برای ورود به مسجد اقدام به شليک آتش به سمت تحصن کنندگان کردند.

گروه اخوان المسلمين مسلح بودن تحصن کنندگان را رد می‌کند. از اين رو شناسايی هويت افرادی که از داخل مسجد اقدام به شليک آتش کرده‌اند، دشوار می‌ کند.

تحصن هواداران مرسی و گروه اخوان المسلمين در مسجد «فتح» پس از يک روز خونين در مصر که شاهد درگيری ميان نيروهای امنيتی و ارتش با معرضان بود، صورت گرفت.

اختلاف در آمار قربانيان

از سويی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که در خشونت‌های روز شنبه اين کشور، دستکم ۱۷۳ نفر کشته‌اند که ۹۵ نفر از آن‌ها در قاهره جان خود را از دست دادند. اين اعلام از زخمی شدن ۱۳۳۰ نفر ديگر نيز خبر داده است.

البته گروه اخوان المسلمين شمار کشته شدگان شنبه را بيش از اين شمار و حدود ۲۵۰ نفر اعلام کرده است.

اين اختلاف آمار در شمار قربانيان ناشی از خشونت‌های روز جمعه هم ديده می‌شود. وزارت بهداشت مصر از کشته شدن ۸۰ نفر در روز جمعه خبر داده است. در مقابل شبکه خبری الجزيره به نقل از گروه اخوان المسلمين گزارش داده است که در اين روز ۲۱۳ نفر کشته شده‌اند.

بحران اخير مصر چهارشنبه گذشته پس از آن آغاز شد که نيروهای امنيتی و نظامی مصر با يورش به دو ميدان رابعه عدويه و نهضت قاهره، اقدام به پايان دادن به تحصن شش هفته‌ای هواداران مرسی و اخوان المسلمين در اين ميدان‌ها کردند. اين يورش و درگيری‌ها در ديگر مناطق ميان نيروهای امنيتی و هواداران مرسی، صد‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

ماه گذشته ارتش مصر محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش با خواست استعفای او، از مقام رياست جمهوری برکنار کرد. هواداران او و حزبش گروه اخوان المسلمين، برکناری او را «کودتا» می‌دانند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا «بازگشت مشروعيت قانونی» تاکيد می‌کنند.

رياست جمهوی: با گروه‌های تندرو در جنگيم

از سويی دیگر،‌ مصطفی حجازی، مشاور رئيس جمهوری موقت مصر گفت که دولت اين کشور با «جنگ اعمال شده» از سوی گروه‌های تندرو روبرو است.

حجازی افزود: «افزود که آنچه که در مصر رخ می‌دهد، اختلاف سياسی نيست بلکه اقدام‌هايی تروريستی است.»

او در اين زمينه، به حوادثی همچون حمله مسلحانه به موزه‌ها، کتابخانه‌ها، پاسگاه‌های پليس و کشتن افسران و همچنين به آتش کشيدن کليسا‌ها توسط معترضان اشاره کرد.

سخنگوی رياست جمهوری موقت مصر همچنين درباره دو تحصن هواداران مرسی که مورد حمله نيروهای امنيتی قرار گرفت گفت که اين تحصن‌ها از راهی برای اعتراض آميز، به تجمعی به منظور برنامه ريزی برای اعمال خشونت آميز تبديل شده بودند.

اين در حالی است که گروه اخوان المسلمين و هواداران مرسی، هرگونه به کارگيری خشونت و در اختيار داشتن اسلحه را رد می‌کنند. اخوان المسلمين مدعی است که اعمال خشونت آميز توسط وابستگان به دولت موقت و نظاميان صورت می‌گيرد تا به هواداران مرسی منتسب شود.

در همين حال، حازم ببلاوی نخست وزير دولت موقت مصر پيشنهاد انحلال گروه اخوان المسلمين را به شکلی قانونی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، شريف شوقی سخنگوی نخست وزيری مصر گفته است که دولت موقت مصر اين پيشنهاد را بررسی خواهد کرد.

نخست وزير دولت موقت مصر خود نيز در کنفرانسی خبری گفت که دولت موقت مصر فرصت کافی برای ميانجی‌گری‌ها و راه حل‌های سياسی به منظور پايان دادن به بحران را ارائه داد اما نتيجه بخش نبود.

او تجمع‌های گروه اخوان المسلمين و هواداران مرسی را غير مسالمت آميز و تهديد برای امنيت ملی توصيف کرد.
XS
SM
MD
LG