لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

سفیر استرالیا: بیشترین مهاجرت غیرقانونی به استرالیا از ایران است


پال فلی (Paul Foley) سفیر استرالیا در تهران.
پال فلی (Paul Foley) سفیر استرالیا در تهران.
پال فُلی، سفیر استرالیا در تهران، خبر داد که از آغاز ماه ژانویه سال‌جاری تاکنون «۶۵۰۰ نفر از ایران با قایق و بدون ویزا» راهی آب‌های استرالیا شده و خواستار ورود به خاک آن کشور بوده‌اند.

پال فلی این مطلب را روز دوشنبه ۲۸ مرداد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد و افزود که: «ایرانیان بیش از همه کشورها حتی افغان‌ها مهاجرت غیرقانونی به استرالیا داشته‌اند.»

سفیر استرالیا در تهران در ادامه هم‌چنین خبر داد که «از ۱۹ ژوئیه تاکنون ۱۹۹۰ نفر بدون روادید با قایق به استرالیا سفر کرده‌اند که بیش از ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها ایرانی هستند.»

وی افزود که هم‌اینک «در اردوگاه‌های مهاجرتی استرالیا نیز ۳۳۵۰ نفر ایرانی حضور دارند.»

آقای فلی در ادامه گفت که همه این افراد پس از بررسی امور مربوط به سلامت به جزیره پاپوآ گینه نو منتقل می‌شوند.»

سفیر استرالیا وضعیت روحی این پناهجویان را «بد» توصیف کرد و گفت: «در کل افرادی که در این اردوگاه‌ها هستند بسیار ناامید و ناراحتند. زیرا آن‌ها دریافته‌اند که توسط قاچاق‌برها فریب خورده‌اند.»

وی خبر داد به این خاطر که پناهجویان معمولاً در راه درخواست پناهندگی گذرنامه‌های خود را پاره می‌کنند «ممکن است روند بررسی هویت و پناهندگی مهاجران مدت زمانی حتی چند سال طول بکشد.»

به گفته آقای فلی، اگر پس از اتمام روند بررسی‌های لازم مشخص شود که این افراد پناهجوی واقعی هستند در این صورت کشور پاپوآ گینه نو پناهندگی آن‌ها را می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: «پاپوآ گینه نو پناهجویان را می‌پذیرد و آن‌ها می‌توانند در این جزیره مستقر شوند، اما پناهجویانی که بخواهند به کشورشان بازگردند امکان بازگشت دارند.»

دولت استرالیا از چند هفته پیش اعلام کرده است که دیگر هیچ پناهجویی نمی‌پذیرد و پناهجویانی که خود را به آب‌های استرالیا برسانند، به پاپوآ گینه نو و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل می‌شوند.

با این حال جریان انتقال غیرقانونی پناهجویان به آب‌های استرالیا هم‌چنان ادامه دارد و در این راه سوانح زیادی هم اتفاق می‌افتد؛ در آخرین این سوانح در ۲۲ تیرماه قایقی با ۹۷ مهاجر غیرقانونی -از جمله از ایران- غرق شد و ۹ نفر جان خود را از دست دادند.

سفیر استرالیا در تهران در بخشی از مصاحبه با ایسنا توضیح داد که «بهترین راه برای ادامه روند مهاجرت غیرقانونی جلوگیری از فعالیت قاچاق‌برهای انسان است که به این مهاجران به نفع خود دروغ‌های بسیاری گفته و به پناهجویان می‌گویند که ما به شما تضمین می‌دهیم که به استرالیا خواهید رسید.»

او افزود: «در این‌باره دولت‌های کشورهای منطقه باید وارد عمل شوند و تفاهم‌نامه‌ای برای جلوگیری از این روند امضا کنند.»

«سالانه ۲۰۰۰ ایرانی به طور قانونی به استرالیا مهاجرت می‌کنند»

سفیر استرالیا در تهران در این مصاحبه از استقبال دولت کشورش از مهاجرت قانونی سخن گفت و افزود که «سالانه نزدیک به ۲۰۰۰ نفر ایرانی به استرالیا مهاجرت قانونی دارند و نزدیک به سی هزار نفر ایرانی در استرالیا حضور دارند.»

او در ادامه گفت که «جمعیت ایرانی در استرالیا بسیار بالاست و روابط خوبی بین استرالیایی‌ها با ایرانیان مقیم این کشور وجود دارد.»

«متهمان جزیره نائورو روند قضایی خود را طی می‌کنند»

پال فلی با اشاره به شورش پناهجویان در کشور جزیره‌ای نائورو که «بخش اعظم» آنها ایرانی بودند گفت: «این افراد بسیاری از بناها و امکانات موجود در جزیره را تخریب کرده‌اند. متهمان اکنون در روند قضایی قرار گرفته‌اند و برای دیگر پناهجویان همان روند گذشته ادامه دارد.»

پناهجویان مستقر در اردوگاه پناهندگی جزیره نائورو که توسط استرالیا به آن جزیره فرستاده شده‌اند بیست‌وهشتم تیر، در اعتراض به کندی روند پناهندگی خود دست به شورش زده و ساختمان‌های اداری مرکز پناهندگی را به آتش کشیدند.

در آن تاریخ به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد زیادی از مردم محلی برای سرکوب این شورش در حالی که «ساطور و لوله‌های فولادی» در دست داشتند به کمک نیروهای پلیس آمدند.

دولت استرالیا برای جلوگیری از ورود پناهجو به خاک این کشور گروه‌هایی از پناهجویان را به جزایر دورافتاده اقیانوس آرام از جمله نائورو می‌فرستد و در قبال آن پولی به حکومت‌های این جزایر پرداخت می‌کند.
XS
SM
MD
LG