لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

مجید توکلی پس از چهار سال به مرخصی آمد


مجید توکلی
مجید توکلی
برپایه گزارش‌های رسیده مجید توکلی فعال دانشجویی که از ۴ سال قبل بدون مرخصی در زندان رجایی شهر کرج به سر برده است، سرانجام شامگاه دوشنبه، ۲۹ مهر با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی، به مرخصی آمد.

مجید توکلی ۱۶ آذر ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات آن سال به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد.

توکلی هنگامی که به همراه شماری از دانشجویان قصد خروج از دانشگاه را داشت، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و بر اساس گزارش‌ها به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علی توکلی نیز ۲۶ آذر ۸۸، ضرب و شتم برادرش هنگام بازداشت را تایید کرد و گفت: «آن جور که شاهدان اظهار کرده‌اند و ما شنیده‌ایم گویا یک ون سفیدرنگ بدون پلاک و یک پژوی ۴۰۵ که پلاک دولتی داشته‌است آنها را تعقیب می‌کنند. سر چهار راه کالج به شدت آن‌ها را می‌زنند و بعد هم با خودشان می‌برند.»

یک روز پس از دستگیری مجید توکلی، خبرگزاری فارس عکسی از او را با چادر و مقنعه منتشر کرد و نوشت که او قصد داشت با لباس مبدل از دانشگاه فرار کند.

این اقدام به موجی از حمایت‌ها از مجید توکلی منجر شد به‌طوری که صد‌ها نفر از مردان اقدام به پوشیدن چادر یا روسری و انتشار عکس خود در فضای مجازی کردند.

این فعال دانشجویی روز ۳۰ دی ماه ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به جرم اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به رهبری و ریاست جمهوری، به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری. ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.

مجید توکلی در دوره زندان خود یک بار دست به اعتصاب غذا زد. پس از آن‌که نوشته‌های او از زندان بیرون آمد، به سلول انفرادی انتقال یافت و حق تماس تلفنی از او سلب شد. او در اعتراض به این وضعیت در روز ۲ خرداد ۱۳۸۹، دست به اعتصاب غذای خشک زد.

ششم خرداد ۸۹، اخباری از خونریزی معده و وخامت حال مجید توکلی در زندان منتشر شد. مادر او هم در اعتراض به وضعیت فرزندش، دست به اعتصاب غذا زد.

سرانجام مجید توکلی ۸ خرداد ۸۹ از زندان با خانواده خود تماس گرفت و از انتقال خود به بند عمومی و شکستن اعتصاب غذایش خبر داد.

روز ۹ خرداد ۱۳۸۹ نامه‌ای از او خطاب به مردم منتشر شد که در آن از حمایت‌هایی که منجر به انتقال او به بند عمومی و کاهش فشار‌ها در زندان شده بود، تشکر کرد.

مجید توکلی پیش از این نیز دو بار به زندان رفته بود، بار نخست به خاطر انتساب نشریه‌ای جعلی به او بود و بار دوم پس از شرکت در مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد.

سال گذشته، مجید توکلی، جایزه بین‌المللی صلح دانشجویی را به خود اختصاص داد. کمیته اهدای این جایزه متشکل از نمایندگان دانشجویان جهان روز جمعه در نروژ اعلام کرد که این جایزه به دلیل شهامت و تلاش مجید توکلی برای ارتقای دمو کراسی، صلح و آزادی به او اهدا می‌شود.
XS
SM
MD
LG