لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

انتقاد معاون سپاه از سخنان روحانی در نمایشگاه کتاب


حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران؛ عکس: خبرگزاری تسنیم
حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران؛ عکس: خبرگزاری تسنیم
یک مقام ارشد سپاه پاسداران با انتقاد از سخنان اخیر حسن روحانی در نمایشگاه کتاب تهران گفت که اظهارات رئیس دولت ایران درباره بی‌نیازی نویسندگان و فعالان فرهنگی از «تذکر و ارشاد» با مقاصد سیاسی بیان شده است.

گزارش خبرگزاری فارس در روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت، بیان می‌کند که حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران به‌طور تلویحی سیاست‌های فرهنگی دولت و اظهارات حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده است.

حسن روحانی به‌ تازگی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفته بود که «صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند» و این که دولت او به دنبال «سانسور دولتی» نیست.

اما معاون فرهنگی، اجتماعی سپاه پاسداران این گونه سخنان را استفاده «ابزاری» و نشان‌دهنده «انحراف» می‌داند.

آقای مقدم‌فر اظهار داشت: «متأسفانه در صحبت برخی مسئولان، سخنانی شنیده می‌شود که بی‌شک ناشی از تصمیم‌سازی برخی عناصر منحرف در بعضی دستگاه‌های فرهنگی است که حرف‌های خود را از زبان مسئولان بیان می‌کنند؛ حال آن که چنین سخنانی از زبان مسئولانی که سوابق انقلابی هم دارند بسیار عجیب است.»

وی در ادامه گفت: «همه می‌دانیم که اهالی فرهنگ جزء محترم‌ترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند، اما چه لزومی دارد که برای مقاصد سیاسی آنان را از تذکر، موعظه و ارشاد مستغنی بدانیم یا در اظهار نظرهای خود وجود هنرمندان ارزشی و غیرارزشی را منکر شویم.»

حسن روحانی پیش از این با رد تقسیم‌بندی هنرمندان و نویسندگان به «ارزشی» و «غیرارزشی»، این تقسیم‌بندی را «بی‌معنا» خوانده بود و از این رو اشاره معاون فرهنگی، اجتماعی سپاه می‌تواند متوجه این سخنان رئیس دولت ایران باشد.

جنتی: کتاب نویسنده بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود

نمازجمعه این هفته تهران با تاکیدات احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان، نیز همراه بود که خواستار نظارت شدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محصولات فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جنتی با هشدار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «نباید به کتابی که ضداسلامی است مجوز چاپ داده شود. کتاب نویسنده بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود.»

به گفته او، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «باید نسبت به محصولات فرهنگی نظارت لازم را داشته باشد» و نباید اجازه دهد که «ابتذال و فرهنگ غربی و خودکم‌بینی و احساس حقارت ترویج شود».

سخنان آقای جنتی و تاکید او بر مسئله نظارت بر محصولات فرهنگی تنها چند روز پس از آن بیان می‌شود که وزیر ارشاد ایران بار دیگر از امکان سپردن چاپ کتاب به «ناشران بدون سابقه تخلف» سخن گفته است، امری که به معنای کم‌رنگ شدن وجه نظارتی این وزارتخانه خواهد بود.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که فرزند احمد جنتی هم هست، در روزهای اولی که مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفته بود پیشنهاد سپردن ممیزی کتاب به ناشران را مطرح کرد، اما چندی بعد گفت که ممیزی کتاب قبل از چاپ «یک اصل حکومتی» است و نمی‌توان آن را حذف کرد.
XS
SM
MD
LG