لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

توافق بر سر تشکیل دولت فراگیر جدید در یمن


صحنه‌ای از ناآرامی‌های اخیر در صنعا، پایتخت یمن
صحنه‌ای از ناآرامی‌های اخیر در صنعا، پایتخت یمن

به دنبال چند روز درگيری خونين در پايتخت يمن و با استعفای نخست وزير، شورشيان شيعه حوثی و ديگر احزاب سياسی اين کشور، توافق‌نامه‌ای را برای تشکيل يک دولت فراگير جديد امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين توافق‌نامه يکشنبه ۳۰ شهريور، در کاخ رياست جمهوری يمن و با وساطت نماينده سازمان ملل متحد و نظارت عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور اين کشور امضا شد.

انتظار می‌رود با امضای اين توافق‌نامه، به يک دهه شورش حوثی‌ها در يمن و درگيری‌های خونبار يک ماه گذشته پايان داده شود.

دفتر رياست جمهوری يمن با صدور بيانيه‌ای گفت که علاوه بر آتش‌بس فوری، توافق‌نامه بر تشکيل يک دولت ملی و تکنوکرات برای اجرای اصلاحات اقتصادی، افزايش شفافيت دولت و بهبود وضعيت نظامی و امنيتی تاکيد کرده است.

رويترز در عين حال گزارش داده که نماينده حوثی‌ها که برای امضای توافق‌نامه از صعده در شمال يمن به صنعا، پايتخت آمده بود، از امضای ضميمه آن خودداری کرده است.

در ضميمه توافق‌نامه آمده بود که حوثی‌ها بايد مناطق تصرف شده توسط خود و اسلحه‌هايی را که در جريان درگيری‌ها به دست آورده‌اند، به دولت يمن بازپس بدهند.

با وجود اين، رئيس جمهور يمن بلافاصله پس از امضای توافق، دستور آتش‌بس سراسری صادر کرد.

اين در حالی است که به گفته ساکنان شهر، شيعيان حوثی موفق شده‌اند در روزهای اخير کنترل کاخ نخست وزيری، يک مرکز فرماندهی ارتش و محوطه تلويزيون حکومتی را به دست بگيرند.

اما خبرگزاری دولتی صنعا گزارش داده که پس از امضای توافق‌نامه، نيروهای پليس، شروع به پس گرفتن کنترل ساختمان‌های دولتی اشغال شده توسط حوثی‌ها کردند.

در جريان درگيری‌های هفته‌های اخير در صنعا‍، پايتخت يمن و اطراف آن، صدها نفر کشته و تعداد نامشخصی زخمی شدند.

دولت يمن، ايران را به حمايت از شورشيان حوثی که مذهب شيعه زيدی دارند، متهم می‌کند هرچند جمهوری اسلامی اين اتهام را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG