لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

کری: بدون دستیابی به توافق کلی، مذاکرات با ایران تمديد نمی شود


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفته است که هرگونه تمديد مذاکرات هسته ای با ايران برای دستيابی به توافق جامع بعد از اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) منتفی است، مگر اين که چارچوب وطرح کلی يک موافقتنامه تا آن موقع تعیین و مشخص شده باشد.

جان کری در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» که روز يکشنبه ۱۹ بهمن پخش شد، گفته است:«تنها شانسی که برای تمديد مذاکرات در اين موقعيت می بينم اين است که يک طرح واقعی برای توافق داشته باشيم.»

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.

ايران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ایران و گروه ۱+۵ به توافقی سياسی در اين زمينه دستيابند.

جان کری و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ با يکديگر گفت وگو کردند. آنها بارديگر روز يکشنبه با یکدیگر ديدار و مذاکره کردند.

پس از اين ديدار محمد جواد ظريف گفته است که تمديد مذاکرات نتيجه ای در بر نخواهد داشت.

در همين حال، جان کری دستيابی به توافق های اوليه بر سر يک طرح را برای تمديد مذاکرات را مهم ارزيابی کرده است. وی با اين حال تصريح کرده است که ترجيح می دهد در مهلت مقرر مذاکرات به نتيجه برسد.

جان کری تصريح کرده است: اما اگر در هفته های آينده نتوانيم تصميمی اساسی در اين خصوص بگيريم، تصور می کنم تمديد مذاکرات غير ممکن خواهد بود.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است : يا تصميم می گيرید که ثابت کنيد برنامه (هسته ای) شما صلح آميز است، يا قادر به چنين کار نيستيد که احتمالا بيانگر داستانی خواهد بود که هيچ کدام از ما تمايلی به شنيدن ان نداريم.

درحالی که وزیر امور خارجه آمریکا بر ضرورت دستیابی به یک طرح کلی برای توافق تا اخر ماه مارس تاکید کرده است، علی خامنه ای رهبر ایران روز یکشنبه گفته است که « توافق بر کليات و جزئيات بايد در يک مرحله و با مفاد واضح و غيرقابل تأويل باشد .»

در همين حال، ورزير امور خارجه ايران روز يکشنبه با بيان اين که« اگر به توافق نرسيم آخر جهان نخواهد بود، » گفته است: در واقع ما آنچه را که تمايل داريم ادامه خواهيم داد ، ما تلاش خود را انجام می دهيم و در ماه های آينده تا زمان تعيين شده، تلاش می کنيم و گسترده کردن زمان و تمديد آن موثر نخواهد بود و نتايجی به بار نخواهد داشت.

محمد جواد ظریف هم‌چنین اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم تمدید دوباره مذاکرات به نفع کسی باشد و معتقد هم نیستم که تمدید امری لازم یا مفید باشد.»

XS
SM
MD
LG