لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

خامنه‌ای درباره تفاهم لوزان: نه موافقم، نه مخالف؛ تبریک بی‌معنی است


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین، در واکنشی دیرهنگام به تفاهم اتمی لوزان اعلام کرد که «جایی برای موضع‌گیری نیست» و او در حال حاضر نه موافق است و نه مخالف.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از رهبر جمهوری اسلامی حتی درباره به سرانجام رسیدن مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱ نیز ابراز تردید کرده و می‌گوید که در حال حاضر «تبریک بی‌معنی است».

گفتگوی فرین عاصمی با رضا علیجانی، تحلیلگر سیاسی در مورد سخنان خامنه ای
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

به گفته علی خامنه‌ای، «آن چه تاکنون انجام شده نه اصل توافق و محتوای آن را تضمین می‌کند، نه حتی این که مذاکرات تا به آخر برسد».

او بار دیگر خاطرنشان کرد: «با توافقی که منافع و عزت ملت را حفظ کند موافقیم، اما توافق نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین برود.»

مذاکره‌کنندگان اتمی ایران در شهر لوزان سوئیس به تفاهمی اولیه درباره چارچوب توافق جامعی دست یافتند که قرار است تا سه ماه دیگر یعنی پایان ماه میلادی ژوئن به امضا برسد.

به دنبال این اتفاق که تیتر یک تمام رسانه‌های دنیا را به خود اختصاص داد، بسیاری از مردم ایران به خیابان‌ها ریختند و پایکوبی کردند و عده زیادی از مقامات بلندپایه ایران نیز به محمدجواد ظریف به عنوان مسئول این مذاکرات تبریک گفته و از تیم او حمایت کردند.

در این میان فقط صدایی از رهبر جمهوری اسلامی شنیده نشده بود، تا روز پنج‌شنبه که او بار دیگر طرف مذاکره ایران را «بدعهد» خوانده و هشدار داد که «همه چیز در جزئیات است؛ ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد در جزئیات کشور ما را محصور کند».

آقای خامنه‌ای در توضیح این که چرا تاکنون به این تفاهم واکنشی نشان نداده است نیز گفت که «جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته» و «هنوز کاری انجام نشده و چیز الزام‌آوری نیست».

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در دیدار خود با مداحان بار دیگر تاکید کرد که هرگز به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبوده است.

او گفت: «با این که خوش‌بین نبودم، با این مذاکرات موردی موافقت کردم.»

او در مردادماه سال گذشته هم نسبت به مذاکره با ایالات متحده ابراز بدبینی کرده، اما در عین حال تاکید کرده بود که ادامه مذاکره درباره پرونده جنجالی فعالیت اتمی ایران را منع نمی‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای با این حال بار دیگر بر حمایت خود از تیم مذاکره‌کننده اتمی در دولت حسن روحانی تاکید کرد و گفت که هم‌چنان از آنها حمایت می‌کند.

بر اساس تفاهم لوزان، اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG