لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

علی شکوری‌راد نخستین دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شد


شکوری‌راد نماینده مجلس ششم و از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی بود که از سوی قوه قضاییه منحل شده است.
شکوری‌راد نماینده مجلس ششم و از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی بود که از سوی قوه قضاییه منحل شده است.

اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز پنجشنبه ۲۹ مرداد در تهران برگزار شد و در انتخابات آن، علی شکوری‌راد به عنوان نخستین دبیرکل این حزب نوپای نزدیک به اصلاح طلبان انتخاب شد.

آقای شکوری‌راد نماینده مجلس ششم و از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی بود که از سوی قوه قضاییه منحل شده است. وی در سال ۱۳۸۹ نیز یک ماه به اتهام‌های امنیتی بازداشت شد ولی آن‌گونه که غلامحسین اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد به دلیل «وساطت یکی از علمای قم» از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای شکوری‌راد در اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با آذر منصوری برای تصدی پست دبیرکلی حزب رقابت می‌کرد که در دور اول رای گیری، آراء آن‌ها مساوی بوده است ولی پس از کناره‌گیری خانم منصوری و حمایت از شکوری‌راد، وی به این سمت انتخاب شد.

آقای شکوری‌راد توانست در انتخابات داخلی این حزب ۲۳۵ رای کسب کند.

گزارش دیگر ایسنا حاکی است که ۳۰ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در انتخابات داخلی این حزب انتخاب شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به آذر منصوری، علی تاجرنیا، حمیدرضا جلایی‌پور، فاطمه راکعی، هادی خانیکی، جلال جلالی‌زاده، شمس وهابی، اشرف بروجردی، مرتضی مبلغ و ولی الله شجاع پوریان اشاره کرد.

لینک مستقیم

در نخستین کنگره حزب یاد شده، پیام تصویری محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، پخش شد که در آن، احزاب و تشکل‌ها را «هسته‌های اصلی مردم سالاری و نهادهای مدنی» دانسته و «تداوم و قدرت جمهوری اسلامی را در گرو حضور احزاب مستقل، متفکر و مردمی» خواند.

علی شکوری‌راد نیز در سخنانی به انتقاد شدید از هشت سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پرداخت و گفت که «حاصل این دوران در تاریخ ملت ایران به شیرینی ثبت نخواهد شد و مسببان این دوران سخت و طاقت فرسا در تاریخ کامیابی‌های این مرز و بوم جایگاه مناسبی نخواهند داشت».

علی شکوری‌راد در اولین کنگره «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» به انتقاد شدید از هشت سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد پرداخت و گفت که «حاصل این دوران در تاریخ ملت ایران به شیرینی ثبت نخواهد شد و مسببان این دوران سخت و طاقت فرسا در تاریخ کامیابی‌های این مرز و بوم جایگاه مناسبی نخواهند داشت».

وی «بی‌تدبیری، ‌عوام فریبی، قانون‌گریزی، ویژه خواری، فساد، هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور» را حاصل تیم دوره احمدی‌نژاد دانست که به گفته او، «ادعا می‌کردند می‌خواهند شعارهای انقلاب را زنده کنند اما بیشترین جفا را بر انقلاب روا داشتند».

دبیرکل حزب ملت ایران اسلامی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را یک «فرایند کم سابقه» خواند که نتیجه آن «نجات کشور از ورطه سقوط» بود.

آقای شکوری‌راد، دولت حسن روحانی را «جزیره‌ای کوچک در دریای نهادهای اصولگرا» خواند که «به دلایل مختلف نتوانسته به تمام وعده‌ها و تعهدات خود جامه عمل بپوشاند اما همچنان از حمایت همه جانبه اصلاح طلبان برخوردار است».

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در تابستان سال ۹۲ زمزمه‌هایی مبنی بر فعالیت دوباره اصلاح طلبان آغاز شد که در نخستین گام، حزب «ندای ایرانیان» توانست در مرداد پارسال از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت بگیرد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز تیرماه سال ۹۳ از وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درخواست مجوز کرد که ۳۱ فروردین​ امسال این مجوز صادر شد، با این حال دادن مجوز به این حزب با انتقاد رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان روبرو شد که این حزب را متشکل از اعضای حزب منحل شده مشارکت ایران اسلامی می‌دانند.

به نظر می‌رسد که هدف اصلی اصلاح طلبان از تشکیل احزاب جدید، تسخیر کرسی‌های مجلس شورای اسلامی باشد که قرار است انتخابات آن، اسفند امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG