لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

نوبل پزشکی ۲۰۱۵ به سه دانشمند چینی، ژاپنی و آمریکایی رسید


از چپ به راست: ویلیام کمبل، ساتوشی اومورا و یویو تو، برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۵ که بالای هشتاد سال سن دارند.
از چپ به راست: ویلیام کمبل، ساتوشی اومورا و یویو تو، برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۵ که بالای هشتاد سال سن دارند.

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۵ به طور مشترک به سه دانشمند چینی، ژاپنی و آمریکایی و به خاطر تحقیقات آنها در زمینه بیماری‌های انگلی اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «یو یو تو» دانشمند چینی با بررسی متون پزشکی کهن یک داروی بسیار موثر برای بیماری مالاریا کشف کرده و ویلیام کمبل دانشمند آمریکایی و ساتوشی اومورا دانشمند ژاپنی که هر دو بیولوژیست میکروبی هستند، روش درمانی جدیدی را برای مقابله با بیماری‌های انگلی که عامل آن‌ها کرم است کشف کرده‌اند.

جایزه ۹۶۰ هزار دلاری انجمن نوبل به طور مشترک به این سه پژوهشگر اهدا شد.

یو یو تو داروی آرتیمیسین را کشف کرده که در مقابله با مالاریا بسیار موثر است و هم اکنون جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات می‌دهد. او که از متون پزشکی باستانی چین الهام گرفته است این دارو را در جریان تحقیقات پزشکی که برای ارتش چین انجام می‌داد، کشف کرد.

ویلیام کمبل و ساتوشی اومورا داروی دیگری به نام اورمستین را کشف کرده‌اند که استفاده از آن می‌تواند بیماری‌های انگلی در دستگاه گوارش را درمان کند. منشا این بیماری‌ها کرم‌های رودخانه‌ای هستند و میلیون‌ها نفر در آسیا و آفریقا به آن مبتلا می‌شوند.

کمیته نوبل اعلام کرد که برندگان جایزه پزشکی امسال که هر سه بالای هشتاد سال دارند، تحقیقات خود را در سال‌های دهه هفتاد و هشتاد میلادی انجام داده و داروهایی که تولید کرده‌اند به بشر برای مبارزه با بیماری‌های ناتوان کننده ابزارهای قدرتمندی اهدا کرده است.

این کمیته در بیانیه خود افزوده است: «نتیجه این کشفیات در بهبود سلامت انسان و کاستن از رنج و بیماری مردم بسیار گسترده است».

ویلیام کمبل ۸۵ ساله، دانشمند آمریکایی متولد ایرلند از پژوهشگران ارشد دانشگاه درو در نیوجرسی است. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کشف بزرگ خود را در دهه هفتاد میلادی و وقتی که برای شرکت داروسازی مرک کار می‌کرد، انجام داده است.

ساتوشی اومورا ۸۰ ساله و از استادان ارشد دانشگاه کیتاساتو در ژاپن است و مطمئن نیست که لیاقت دریافت این جایزه را دارد.

او به خبرگزاری‌های ژاپنی گفت: «من از موجودات میکروبی چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام و زندگی من به نوعی وابسته به آن‌ها بوده است. به همین خاطر ترجیح می‌دهم این جایزه را به موجودات میکروبی اهدا کنم».

داروهایی که ساتوشی اومورا و ویلیام کمبل کشف کرده‌اند برای درمان بیماری‌های انگلی مثل کوری رودخانه‌ای و فیلاریاز لنفاوی بسیار موثر است.

بیماری کوری رودخانه‌ای به پوست و چشم مبتلایان آسیب می‌زند و در صورت پیشرفت می‌تواند به نابینایی منجر شود. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۹۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری در آفریقا اتفاق می‌افتد.

یو یو تو ۸۴ ساله و پژوهشگر آکادمی ملی علوم پزشکی چین است. او در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک پژوهشگر جزء کار در یک پروژه تحقیقاتی دولت چین برای کشف داروی مالاریا را آغاز کرد.

او برای یافتن مواد لازم به منظور تهیه این دارو به متون علمی باستانی چین مراجعه کرد. داروی آرتیمیسین که او کشف کرد در مقابله با بیماری مالاریا که در دهه شصت میلادی شیوع گسترده‌ای داشت نتیجه بسیار موثری داشت.

بیماری مالاریا عمدتاً توسط پشه‌های آنوفل منتقل می‌شود و با وجود همه تلاش‌های دهه‌های اخیر هنوز هم سالانه حدود نیم میلیون نفر قربانی می‌گیرد که اکثر آن‌ها در آفریقا جان خود را از دست می‌دهند.

جایزه پزشکی اولین مورد از جوایز سالانه بنیاد نوبل است که برندگان آن اعلام می‌شوند. قرار است در روزهای آینده برندگان جوایز فیزیک، شیمی و صلح نوبل نیز اعلام شوند.

برنده جایزه اقتصادی نوبل دوشنبه آینده مشخص خواهد شد. هنوز تاریخ دقیق اعلام جایزه ادبیات نوبل مشخص نشده ولی حدس زده می‌شود که پنجشنبه این هفته اعلام شود.

XS
SM
MD
LG