لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

یک روز دلهره‌آور دیگر برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها


ایستگاه بازرسی پلیس اسرائیل در شرق اورشلیم (بیت المقدس)
ایستگاه بازرسی پلیس اسرائیل در شرق اورشلیم (بیت المقدس)

اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، پنجشنبه ۲۳ مهر یک روز دلهره آور دیگر را می‌گذرانند؛ از یکسو هراس شدید یهودیان از حملات روزانه فلسطینی‌ها و عرب‌های ساکن اسرائیل ادامه دارد و از سوی دیگر، تدابیر امنیتی که دولت اسرائیل برای کاهش ترور در پیش گرفته، اثرات چندانی نداشته و فلسطینی‌های بسیاری نیز در نگران واکنش نیروهای امنیتی اسرائیل از رفتن به کار در شهرهای اسرائیل خودداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، بامداد پنجشنبه ۲۳ مهر، با فریاد چند دختر یهودی نسبت به یک عرب «مشکوک» در قطاری که از تل آویو به سوی حیفا می‌رفت، قطار به ناگهان توقف کرد و یک افسر با اسلحه به تیراندازی هوایی اقدام کرد؛ شماری از مسافرانِ دستپاچه شده بر اثر ازدحامی که ایجاد شد، زخمی شدند.

پلیس و نیروهای امنیتی با تحقیق از فردی که «مشکوک» توصیف شده بود، او را بی‌گناه دانسته و‌‌ رها کردند.

اما در‌‌ همان ساعت، جستجوهای گسترده از سوی هزاران نیروی پلیس و امنیتی در جستجوی دو فلسطینی مظنون در قلب شهر تل آویو و شهر گیوعاتاییم، با یاری هلیکوپتر‌ها، موجب بسته شدن بسیاری از بزرگراه‌ها و جاده‌های این منطقه شد و از جمله بزرگ‌ترین مرکز خرید کشور اسرائیل برای مدتی بسته شد.

پلیس اسرائیل اعلام کرد اطلاعات متقن امنیتی دریافت کرده بود که دو فلسطینی از ساکنان شرق اورشلیم (بیت المقدس) برای یک عمل تروریستی در تل آویو یا نقطه‌ای در نزدیکی این شهر متروپولیتن اعزام شده‌اند.

پلیس پس از نزدیک به دو ساعت و نیم جستجوهای گسترده، که هراس زیادی برای ساکنان شهرک‌های اقماری تل آویو ایجاد کرد، اعلام کرد که دو فلسطینی را دستگیر و تحقیقات از آن‌ها را به سازمان امنیت داخلی اسرائیل محول کرده است.

یک دختر فلسطینی نیز که در پیامک برای خانواده‌اش نوشته بود، «به‌زودی مرا در تلویزیون خواهید دید»، شامگاه چهارشنبه در قطار شهر بئرشبع دستگیر شد. پلیس اسرائیل می‌گوید، این دختر به قصد خود برای حمله با چاقو به قصد «شهید شدن» «اعتراف» کرده است.

آرامش نسبی ساعات اولیه چهارشنبه ۲۲ مهر نیز در نزدیکی ساعت پنج عصر با حمله یک چاقوبدست فلسطینی در حد فاصل شرق و غرب اورشلیم، با تیراندازی نیروهای امنیتی و کشته شدن این فلسطینی مختل شد. معلوم شد که مانند بسیاری از رخدادهای دیگر، عامل این حمله یک نوجوان ۱۴ ساله بوده است.

دو ساعت بعد از آن، یک جوان ۲۰ ساله فلسطینی در منطقه ترمینال مرکزی غرب اورشلیم ابتدا با چاقو به یک پیرزن ۷۲ ساله حمله و او را زخمی کرد، و زمانی که می‌خواست سوار اتوبوس شود تا مسافران را مورد حمله قرار دهد، در پای پلکان اتوبوس، با گلوله یک فرد پلیس کشته شد.

ساعاتی طولانی، هراس شدید در این منطقهٔ پرازدحام ضمن شایعه وجود یک «تروریست مسلح دیگر» صحنه‌های دلهره‌آوری در این بخش اورشلیم ایجاد کرد و صد‌ها نیروی پلیس در جستجوی این فرد بودند اما بعدا اعلام شد که تروریست دومی ظاهرا در کار نبوده است اما چند عرب مشکوک دستگیر شدند.

یک روز پیش از آن نیز، سه شنبه ۲۱ مهر، با سلسله حملاتی با چاقو و تیراندازی از سلاح گرم به رهگذران و مسافران یک اتوبوس، که هر چند دقیقه یکبار انجام می‌شد، یکی از سخت‌ترین روزهای ده سال اخیر را برای ساکنان اورشلیم رقم زد.

در رخدادهای روز سه‌شنبه، یکی از دو پسرعموی فلسطینی که برای حمله دوگانه و همزمان برنامه‌ریزی کرده و یکی از آن‌ها دستگیر و دیگری کشته شد، دو مسافر اتوبوس را کشتند و هشت نفر دیگر را زخمی کردند.

همان روز، دو پسر ۱۳ و ۱۶ ساله فلسطینی، هر یک با چاقو در دست، یک پسر ۱۳ ساله و یک مرد ۲۰ ساله را زخمی کردند و همزمان، یک پیرزن و پیرمرد یهودی از سوی یک مرد چاقو بدست مورد حمله قرار گرفتند که پیرمرد ۷۸ ساله کشته شد.

روز سه شنبه یک تکنیسین عرب نیز که سال‌ها برای کمپانی تلفن اسرائیل کار می‌کرد، ابتدا با خودروی این کمپانی مسافران و رهگذران را در محله «سارهٔ ییسرائل» در غرب اورشلیم زیر گرفت و سپس با پیاده شدن از خودرو، با ساطور قصابی یک مرد ۵۹ ساله را کشت. این حمله‌کننده پس از دقایقی کشته شد.

این در حالی است که در پی تصمیم دولت اسرائیل، نیروهای امنیتی با قرار دادن بلوک در راه برخی از دهکده‌های عرب‌نشین شرق بیت‌المقدس به سوی دیگر نقاط این شهر، خودرو‌ها و سرنشینان عرب را مورد بازرسی و سئوال قرار می‌دهند.

تهدید دولت اسرائیل به ویران کردن خانه عاملان حملاتی که به قتل منجر شود، و یا تصمیم به سلب امتیازات شهروندی از عرب‌های شرق بیت‌المقدس نیز، ظاهراً اثر چندانی در کاهش بحران نداشته است.

کار‌شناسان ضد ترور اسرائیل گفته‌اند، از سال ۲۰۰۵ که انتفاضه دوم فروکش کرد، وضعیت اخیر، بزرگ‌ترین بحران تروریستی است که این کشور را در برگرفته است.

در این می‌ان، دولت اسرائیل به سخنرانی چهارشنبه شب رهبر تشکیلات خودگردانی واکنش تندی نشان داده و او را به «دروغگویی و فتنه انگیزی» متهم کرد.

محمود عباس در نطق خود عکس نوجوان ۱۳ ساله از حمله روز سه شنبه ۲۱ مهر را در دست گرفت و گفت این «قهرمان» بدست نظامیان اسرائیلی در ملاء عام «اعدام» شد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در واکنش اعلام کرد، فیلم‌های متعدد مربوط به حمله با چاقو از سوی این نوجوان به رهگذران و زخمی کردن شدید یک پسر ۱۳ ساله یهودی منتشر شده و افزون بر آن، این نوجوان فلسطینی زخمی شده و در بیمارستان اسرائیل تحت درمان است.

همزمان، دولت اسرائیل با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز سر و شاخ شده است.

سخنگوی آمریکایی چهارشنبه گفته بود، «وضعیت همیشگی در مسجدالاقصی تغییر کرد و این امر، به واکنش فلسطینی‌ها انجامید».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از ساعاتی در تویی‌تر خود نوشت، منظورش را به درستی ادا نکرده و نخواسته است بگوید که وضعیت الاقصی تغییر کرده است.

اما دولت اسرائیل با انتقاد شدید از این سخنگوی آمریکایی، گفت، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل بار‌ها در هفته‌های اخیر گفته‌اند، تبلیغات برخی از فلسطینی‌ها در مورد اینکه گویا اسرائیل می‌خواهد بر الاقصی مسلط شود، «دروغ و فتنه انگیزی‌هایی» است که به این قتل‌ها منجر شده است.

مشاهدات خبرنگار رادیو فردا در اسرائیل حاکی است، زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تحت تاثیر شدید هراس دو سویه قرار گرفته و در حالی که خیابان‌های شهرهایی مانند اورشلیم حالت غیرعادی گرفته و بسیاری از یهودیان این شهر تنها برای کارهای ضروری از خانه خارج می‌شوند، بسیاری از فلسطینی‌ها نیز از ترس اینکه در وضعیتی قرار گیرند که به آن‌ها حمله شود، از رفتن به سر کار‌هایشان خودداری کرده‌اند.

هشت یهودی در ۱۴ روز اخیر کشته و فلسطینی‌ها نیز در این مدت دستکم ۳۱ کشته داشته‌اند.

سیزده فلسطینی کشته شده از ساکنان شرق اورشلیم و عاملین حملات با چاقو به یهودیان بوده‌اند؛ یازده فلسطینی اهل غزه بودند که جداره امنیتی را رد کرده و وارد خاک اسرائیل شده بودند.

همزمان، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نیمی از مردم اسرائیل می‌گویند، راهکار سیاسی «دو کشور برای دو ملت» دیگر اندیشه‌ای «مُرده» است.

XS
SM
MD
LG