لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

جان کری: مذاکرات چهار جانبه درباره سوریه «سازنده و پربار» بود


از راست: سرگی لاوروف، عادل الجبیر، جان کری و فریدون سنیراوغلو در وین
از راست: سرگی لاوروف، عادل الجبیر، جان کری و فریدون سنیراوغلو در وین

وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی، روز جمعه اول آبان در وین، پایتخت اتریش، با یکدیگر دیدار و درباره شرایط سوریه گفت‌وگو کردند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، فریدون سنیراوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این دیدار که در هتلی در وین برگزار شد، حضور داشتند.

خبرگزاری رویترز به نقل از آقای کری گزارش داده که این گفت‌وگوها «سازنده و پربار» بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر خارجه روسیه گزارش داده که چهار کشور درباره «تشدید تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی سیاسی» به منظور حل بحران سوریه، «موضع مشترکی» دارند.

به گفته آقای لاوروف، این اشتراک نظر دورنمای «مذاکراتی همه جانبه میان نمایندگان دولت و طیف کاملی از اپوزسیون سوریه در داخل و خارج و با حمایت بازیگران خارجی» را ممکن می‌کند.

اما وزیر امور خارجه عربستان گفته که در این گفت‌وگوها توافقی درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به دست نیامد.

روسیه حدود سه هفته پیش، با ارسال هواپیما و هلیکوپترهای جنگی به سوریه، حمله به مواضع مخالفان آقای اسد را آغاز کرد.

مسکو می‌گوید که هدفش از بین بردن «تمام گروه‌های تروریستی» در سوریه و به ویژه حکومت اسلامی است اما آمریکا، کشورهای اروپایی و منابع مستقل بین‌المللی می‌گویند که اکثریت مطلق حملات روسیه، گروه‌هایی غیر از داعش از جمله «مخالفان میانه‌رو»ی مورد حمایت غرب را نشانه گرفته است.

دیدار وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی درباره سوریه در روزی برگزار شد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، آمریکا را به «حمایت از تروریسم» متهم کرد.

روسیه همراه با ایران از حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌آیند اما ترکیه، عربستان سعودی و آمریکا از مخالفان دولت سوریه به جز داعش و دیگر گروه‌های افراطی اسلامگرا حمایت می‌کنند.

در همین روز اعلام شد که روسیه و اردن، فعالیت‌های نظامی خود را در سوریه با یکدیگر هماهنگ خواهند کرد.

اردن هم همسایه سوریه است، هم مخالف دولت بشار اسد و هم عضوی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه‌های افراطی در سوریه به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG