لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

بیش از ۱۳۰ مستندساز ایرانی خواستار تبرئه کیوان کریمی شدند


کیوان کریمی، مستندساز ایرانی
کیوان کریمی، مستندساز ایرانی

بیش از ۱۳۰ مستندساز ایرانی با امضای بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد خواستار تبرئه کیوان کریمی در دادگاه تجدید نظر شدند.

کیوان کریمی از مستندسازان ایرانی است که در مهرماه سال جاری از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه، به شش سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.

اتهامات آقای کریمی «توهین به مقدسات و رابطه نامشروع» عنوان شده است.

اما این مستندساز با رد اتهامات خود گفته است که در فیلم‌هایش بیشتر به مسائل اجتماعی، ‌دیوارنویسی یا‌‌ همان گرافیتی و کارگران می‌پردازد و نمی‌داند چه اتفاقی افتاده که چنین حکمی برایش صادر شده است.

در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۱ آذر، در وب‌سایت روز منتشر شد، ۱۳۷ مستندساز ایرانی با ابراز «تعجب و ناباوری» از محکومیت آقای کریمی، ابراز امیدواری کرده‌اند که «سوءتفاهم پیش‌آمده» رفع و حکم صادره در دادگاه تجدید نظر لغو شود.

مستندسازان امضاکننده این بیانیه با تاکید بر لزوم «امنیت شغلی» خود، یادآوری کرده‌اند که «مستندسازان ایرانی همانند سایر اقشار هنری و فرهنگی این سرزمین، حق خود می‌دانند که در فضایی امن و بی‌دغدغه و بی‌اتهام به خلق آثار خود بپردازند».

امیر رئیسیان، وکیل مدافع کیوان کریمی، پیش از این درباره جزئیات پرونده این فیلمساز به رادیوفردا گفته بود: «اتهام آقای کریمی توهین به مقدسات است و مصداق آن این بوده که ایشان قرار بود کلیپی بسازد، اما این کلیپ را نساخت چون درباره جزئیات آن با سفارش‌دهندگان به توافق نرسید، اما دادگاه این تلقی را داشت که ایشان مرتکب توهین به مقدسات شده است. دفاع ما در دادگاه نیز همین بود که اساساً این همکاری صورت نگرفته است و موضوع این همکاری و پیشنهادی که به آقای کریمی شده بود هم به مقدسات ربطی نداشته است.»

آقای رئیسیان افزوده بود: «کار دیگری هم که در دادنامه به آن اشاره شده، فیلم مستند "دیوار" است که مربوط به دیوارنویسی‌های شهر تهران بود و هیچ ربطی به توهین به مقدسات نداشته است. اساسا هیچ کدام از افعالی که توسط آقای کریمی صورت گرفته است، ربطی به مقدسات ندارد.»

XS
SM
MD
LG