لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

پیام نوروزی اوباما: باز کردن راهی نو برای دشمنان قدیمی ممکن است


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پیامی نوروزی به مناسبت آغاز سال نوی شمسی ۱۳۹۵ که روز شنبه منتشر شد با اشاره به دیدار عن‌قریب خود از کوبا اشاره کرد که تجدید رابطه میان ایران و آمریکا نیز ممکن است.

آقای اوباما در این پیام ویدئویی که در دوران ریاست جمهوری او به سنتی برای کاخ سفید تبدیل شده همچنین آغاز سال نوی ایرانی را به تمام ایرانیان تبریک گفته و برای تمامی آنان آرزوی سلامتی و بهروزی کرد.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، حتی پس از «دهه‌ها بی‌اعتمادی» میان دشمنان قدیمی در عرصه جهانی باز هم ممکن است که راهی نو میان آنها باز شده و با یکدیگر رابطه‌ای تازه را آغاز کنند.

باراک اوباما با اشاره به سفر یش روی خود به هاوانا، پایتخت کوبا، که روز یک‌شنبه بعدازظهر اتفاق می‌افتد در پیام نوروزی خود خطاب به مردم ایران می‌گوید که چند ماه قبل این سفر «باورنکردنی می‌نمود».

این نخستین سفر رئیس جمهور آمریکا پس از حدود ۸۰ سال به کوبا خواهد بود.

باراک اوباما در ابتدای پیام نوروزی خود برای سال ۱۳۹۵ مروری دارد بر ماه‌ها مذاکره میان مقامات جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی که در نهایت در تابستان سال ۹۴ به توافق اتمی منجر شد.

او با اشاره به توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، و اجرای تعهدات کلیدی از سوی ایران در قالب برجام، گفته است که ممکن است برای مردم ایرانی مدتی طول بکشد تا مزایای رفع تحریم‌ها را در زندگی عادی خود احساس کنند، اما این مزایا غیرقابل انکار هستند.

به گفته وی، ایران اکنون فرصت بازگشت به اقتصاد جهانی را دارد که این به معنی تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر در این کشور و دسترسی به فناوری‌های نوین است.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از پیام خود می‌گوید: «هدف توافق هسته ای هرگز حل همه مشکلات میان دو کشور ما نبود و ایالات متحده همچنان دارای اختلافات اساسی با حکومت ایران است. اما حتی با وجود این که دولت‌های ما همچنان اختلافات اساسی دارند، این واقعیت که ما برای اولین بار در دهه‌ها به طور منظم با هم گفت‌وگو می‌کنیم، فرصتی برای حل مشکلات دیگر به ما می‌دهد.»

آقای اوباما در انتها ابراز امیدواری کرده دوستی و ارتباطات بین مردم ایران و آمریکا به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG