لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

بانک جهانی: تولید روزانه نفت ایران ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است


بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش سه ماهه خود از چشم‌انداز بازار کالا که روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، منتشر شد، اعلام کرد که ایران تولید نفت خود را پس از رفع تحریم‌ها در ماه ژانویه گذشته ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

طبق این گزارش که در وب‌سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، ایران صادرات نفت به اروپا را از سر گرفته و فروش به مشتریان آسیایی خود را نیز افزایش داده است.

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید روزانه نفت خام ایران از ۲.۹ میلیون بشکه در انتهای سال ۲۰۱۵ به ۳.۶ میلیون بشکه در سال جاری میلادی افزایش یابد.

در همین زمینه، به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های نو می‌تواند ظرفیت تولید روزانه نفت خام خود را تا پایان دهه جاری به چهار میلیون بشکه نیز برساند.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که متوسط قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ با افتی ۱۹ درصدی به ۴۱ دلار در هر بشکه برسد.

«همچنین مازاد عرضه در نیمه اول سال جاری به دلیل کاهش تقاضای فصلی ادامه خواهد داشت، اما ذخایر موجود (نفت مازاد) در نیمه دوم سال به دلیل افزایش مصرف پالایشگاهی و کاهش تولید نفت آمریکا کاهش خواهد یافت. تولید نفت اعضای اوپک، جز ایران، ثابت خواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایران به طور متوسط در سال جاری میلادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.»

بانک جهانی تولید روزانه نفت (نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی) ایران در ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ را به ترتیب ۳.۵ میلیون و ۳.۶ میلیون بشکه اعلام کرده است.

تولید نفت، میعانات گاز و مایعات گازی ایران در سال ۲۰۱۱ بالای ۴.۳ میلیون بشکه در روز بود.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. مصرف روزانه نفت ایران در ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز حدود دو میلیون بشکه بوده است.

این گزارش آمار تولید و مصرف گاز ایران در سال گذشته میلادی را منتشر نکرده، اما برای سال ۲۰۱۴ ارزیابی کرده است که تولید گاز ایران ۱۷۳ میلیارد متر مکعب و مصرف آن ۱۷۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

قیمت حامل‌های انرژی در سه ماهه اول سال جاری ۲۱ درصد کاهش یافت. قیمت نفت با کاهش ۲۲ درصدی بیشترین کاهش را داشت.

این گزارش همچنین به نشست دو هفته پیش دوحه قطر اشاره کرده و می‌نویسد که شانزده کشور عضو و غیرعضو اوپک نتوانستند بر سر تثبیت تولید به توافق برسند.

ایران و لیبی، دو عضو اوپک، در اجلاس شرکت نکردند. این شکست در مذاکرات به عدم توافق در مورد شرکت ایران و دیگر تولیدکنندگان در بحث فریز نفتی نسبت داده شد.

بانک جهانی می‌نویسد که افزایش بیشتر صادرات نفت ایران و تولید بیشتر به وسیله دیگر تولیدکنندگان عضو اوپک می‌تواند به باقی ماندن مازاد عرضه بینجامد.

نکته مهم دیگر گزارش بانک جهانی درباره ایران، تولید گندم ایران است که در سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۴) حدود ۱۴ میلیون تن ارزیابی شده است که یک میلیون تن بیشتر از سال قبل آن بوده است.

این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۴.۵ میلیون تن بود.

XS
SM
MD
LG