لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

«مرگ ده‌ها غیرنظامی در حمله احتمالی ائتلاف به روستایی در دست داعش در سوریه»


پرچم حکومت اسلامی در جاده‌ای اطراف منبج
پرچم حکومت اسلامی در جاده‌ای اطراف منبج

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید، در حمله هوایی که به نظر می‌رسد ائتلاف به رهبری آمریکا، به روستایی در تصرف «حکومت اسلامی» انجام داده، دست‌کم ۵۶ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند.

به گفته این سازمان ناظر بر جنگ داخلی سوریه این حمله در شمال منبج رخ داده است که خود واقع در شمال سوریه است؛ جایی که طی سه ماه گذشته درگیری‌های شدیدی میان ائتلافی از شورشیان مورد حمایت غرب (نیروهای دمکراتیک سوریه)، و شبه‌نظامیان «داعش» در جریان بوده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در عین حال گفته این احتمال می‌رود که دست‌کم ۱۱ نفر از کشته‌شدگان حمله هوایی ۲۹ تیر ماه کودک بودند. ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که از حمایت هوایی ائتلاف برخوردار هستند، در نبرد با شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در مناطق مرزی سوریه و ترکیه هستند. خبرگزاری رویترز می‌گوید نیروهای داعش هنوز در برخی روستاها در نوار مرزی حضور دارند.

ایالات متحده و ائتلافی که در نبردهای سوریه تشکیل داده، هنوز به گزارش‌ها در مورد حمله احتمالی روز سه‌شنبه واکنشی نشان نداده‌است.

با این همه سرهنگ کریس گارور، سخنگوی ائتلاف، گفته آنها در مورد گزارش‌های مربوط به مرگ غیرنظامیان تحقیقاتی انجام می‌دهند، اما افزوده است این ائتلاف «شدیدا مراقب است» که حملاتش تنها به کشته‌شدن اعضای داعش بیانجامد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته این ائتلاف باید تلاش خیلی بیشتری برای جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان انجام دهد.

عفو بین‌الملل گفته است هرکسی که دست به نقض قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه می‌زند باید محاکمه شده و بستگان قربانیان باید غرامت کامل دریافت کنند.

شورای عالی حقوق بشر ملل متحد، پیشتر در مورد ده‌ها هزار غیرنظامی که در جریان نبردها در منبج و اطراف آن گیر افتاده‌اند، ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG