لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

دست‌کم ۱۳ نفر در درگیری‌ها و انفجارهای ترکیه کشته شدند


نیروهای امنیت ترکیه در استان سرناک (۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵)
نیروهای امنیت ترکیه در استان سرناک (۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵)

مقام‌های امنیتی ترکیه می‌گویند در رشته درگیری‌ها و انفجارهایی در شهرهای جنوب‌شرقی آن کشور، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. آنها حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کا‌کا) را مسئول حملات معرفی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است، پیشتر، فرماندهی پ‌کاکا هشدار داده بود که پلیس ترکیه «قادر نخواهد بود مانند گذشته در آسایش و آرامش در شهرها زندگی کند».

از میان کشته‌شدگان انفجارهای ۲۰ مرداد ماه، دست‌کم ۹ نفر غیرنظامی هستند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

چهار سرباز در اوایل روز چهارشنبه در جریان تیراندازی و راکت‌پراکنی و درگیری با شبه‌نظامیان کشته شدند. ۹ نفر دیگر نیز در این حمله در «سرناک» زخمی شدند. پلیس، شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان را مسئول این حملات معرفی کرده‌است.

در شهر قزل‌تپه، در نزدیکی مرز سوریه، چهار غیرنظامی در انفجار بمب کنار جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. این انفجار اتوبوسی حامل نیروهای پلیس را هدف گرفته بود. دست‌کم ۳۰ غیرنظامی و ۱۰ نفر از نیروهای پلیس نیز در جریان آن زخمی شده‌اند.

در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در دیاربکر نیز پنج غیرنظامی جان خود را از دست دادند. ظاهرا هدف این بمب‌گذاری نیز نیروهای پلیس بودند. ۱۲ نفر، از جمله پنج تن از نیروهای پلیس نیز زخمی شده‌اند.

جمیل باییک، یکی از فرماندهان پ‌کاکا به تازگی در سخنانی که وب‌سایت «فرات» منتشر کرده، هشدار داده که آنها «روش جدیدی از جنگ» را آغاز کرده‌اند.

به گفته او این «جنگ» دیگر «محدودیتی ندارد و در کوه‌ها، روستاها و شهرها» جریان خواهد داشت.

ایالات متحده حملات تازه را شدیدا محکوم کرده و ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفته واشینگتن در تماس نزدیک با مقام‌های ترکیه است و بر تعهد خود برای همکاری با آنکارا در جهت نابود کردن تروریسم تاکید کرده‌است.

حملات تازه‌ی منسوب به شبه‌نظامیان پ‌کاکا در حالی‌ست که ترکیه به تازگی با یک کودتا روبه‌رو شده و وقایع و واکنش‌های دولت به آن نیز همچنان ادامه دارد.

آنکارا، اتحادیه اروپا، واشینگتن و تهران، پ‌کاکا را یک گروه تروریستی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG