لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

بعیدی‌نژاد: دری اصفهانی اتهام جاسوسی را رد کرده و تابعیت دوگانه ندارد


حمید بعیدی‌نژاد
حمید بعیدی‌نژاد

حمید بعیدی‌نژاد، دیپلمات ایرانی و رییس گروه کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بوده که در شبکه های اجتماعی هم فعال است. آخرین پست او در صفحه اینستاگرامش، مربوط به مبادلات اقتصادی ایران و کره جنوبی با استفاده از ارز یورو بود که مربوط به ۵ روز پیش است. اما پس از آن انکه کاربران زیادی، درباره مطرح شدن اتهام جاسوسی به یکی از اعضای تیم مذاکره کننده سوال کردند، او روز چهارشنبه، زیر همان پست قبلی توضیحاتی را در این باره مطرح کرده است. آقای بعیدی‌نژاد در نظراتی که در این شبکه اجتماعی به ثبت رسانده به ابعاد مختلف اتهامات مطرح شده علیه عبدالرسول دری اصفهانی اشاره کرده است.

این دیپلمات ایرانی ابتدا تاکید کرده که بنا بر موارد محدود اعلام شده آقای دری از سوی برخی مراجع امنیتی برای پاره ای توضیحات فراخوانده شده و بدون اینكه اتهام خاصی در مورد او به اثبات برسد آزاد شده و بررسی و تحقیقات در این زمینه ادامه دارند.

این اظهارنظر حمید بعیدی‌نژاد پس از آن مطرح شد که در روزهای گذشته خبرها حاکی از بازداشت یک عضو تیم مذاکرات هسته ای به اتهام جاسوسی بود که گفته شد این فرد تابعیت دوگانه ایرانی بریتانیایی دارد. آقای بعیدی‌نژاد با اشاره مستقیم به نام عبدالرسول دری اصفهانی و اینکه او خود اتهام جاسوسی را رد کرده، نوشته است که که بنا بر اطلاعات موثق او، آقای دری تابعیت دوگانه ندارد.

رییس تیم کارشناسی تیم مذاکره کننده ایران همچنین در مطلب خود دراینستاگرام به این موضوع اشاره کرده که موضوع صلاحیت افرادی که از نهادهای دیگر وارد این تیم شده‌اند، نمی‌تواند از مسؤولیت‌های وزارت خارجه و اعضای تیم مذاكرات هسته‌ای باشد و در مواقع حساس بر عهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسمی كشور است.

اگرچه حمید بعیدی‌نژاد همچنین به سابقه آقای دری اشاره کرده و گفته است او که در مقاطع پایانی مذاکرات با اتکا بر پیشینه‌اش که شامل بیش از دو دهه مذاکره در دعاوی مهم بین‌المللی می‌شود، نماینده یکی از نهادهای بانکی و مالی در مذاکرات بود.

این دیپلمات ایرانی در عین حال طرح اتهامات جاسوسی علیه آقای دری را توهین به دستگاه های امنیتی ایران توصیف کرده و افزوده است که کشورهای شرکت کننده در مذاکرات خود دارای قوی‌ترین سرویس‌های جاسوسی جهان هستند و احتیاجی به اخذ گزارش از سوی واسطه نداشته‌اند. حمید بعیدی‌نژاد همچنین اضافه کرده است که هر یک از اعضای شركت‌كننده در مذاكرات فقط در محدوده كار خود به اطلاعات دسترسی داشتند.

توضیحات حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرامش در حالی مطرح شده که هنوز وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، در این زمینه اظهار نظر نکرده و عباس عراقچی معاون او نیز بدون آنکه خبر بازداشت و پرونده قاضیی آقای دری را تأیید یا تکذیب کند، از نهادهای مسئول خواست در این زمینه پاسخگو باشند. عبد‌الرسول دری اصفهانی در حال حاضر عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران، است. روز هفتم شهریور، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، درباره این فعال حوزه اقتصاد بدون نام بردن از او گفته است یک نفر به عنوان «عامل نفوذی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران» بازداشت شده اما «این اتهام برای او هنوز اثبات نشده است».

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG