لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

ایران ملوان های بریتانیایی را آزاد کرد


ملوان ها پیش از آزادی با احمدی نژاد دیدار کردند.
ملوان ها پیش از آزادی با احمدی نژاد دیدار کردند.

۱۵ ملوان بريتانيايی که ۱۳ روز پيش در آب های خليج فارس، توسط نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شده بودند، روز چهارشنبه آزاد شدند.


خبر آزادی اين ملوان ها که بازداشت شان، به بحرانی گسترده در روابط تهران و لندن دامن زده بود، توسط محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.


آقای احمدی نژاد روز چهارشنبه در نخستين کنفرانس خبری خود در سال جديد خورشيدی در حالی که تصاويرش از بسياری شبکه های خبری معتبر جهان پخش می شد، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ايران، ملوان های بريتانيايی را مورد عفو قرار داده است.»


آزادی ناگهانی ملوان های بریتانیایی، تحلیل های بسیاری را در پی خواهد داشت.
نظر شما در این باره چیست؟ اینجا کلیک کنید و نظر خود را برای انتشار در سایت رادیو فردا بنویسید.

ايران طی ۱۳ روز اخير بارها اعلام کرده بود که ملوان ها را به دليل «ورود به آب های ايران» بازداشت کرده است و خواهان «عذر خواهی رسمی دولت بريتانيا» است.


روزشمار دستگیری ملوان های بریتانیایی


اما دولت بريتانيا در اين مدت نه تنها از ايران عذرخواهی نکرد، بلکه مقام های لندن اعلام کردند، مدارکی در دست دارند که نشان می دهد ملوان ها در آب های عراق بازداشت شده اند و اين کشور، بازداشت ملوان ها را «خلاف قوانين بين الملل» توصيف کرده بود.


«بخشش ناگهانی»


محمود احمدی نژاد در پاسخ به خبرنگاری که از وی، علت «بخشش ناگهانی» ملوان های بريتانيايی را پرسيد، گفت: «آزادی ملوان های بريتانيايی، هديه ايران به بريتانيا است.»


آقای احمدی نژاد در عين حال تاکيد کرد که آزادی ملوان های بريتانيايی «هيچ ارتباطی» به آزادی جلال شرفی، ديپلمات ربوده شده ايرانی در عراق ندارد و ايران برای آزادی اين ملوان ها، «هيچ بده بستانی» با دولت بريتانيا نداشته است.


وی همچنين گفت که ايران به دليل فشارهای جهانی، ملوان های بريتانيايی را آزاد نکرده است.


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا يک روز پيش از اعلام خبر آزادی ۱۵ ملوان بريتانيايی، در گفت وگو با راديويی در اسکاتنلند، پيش بينی کرده بود که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، روزهايی «حساس» در بحران پيش آمده خواهد بود.




ملوانان بریتانیایی روز پنج شنبه تهران را به مقصد لندن ترک خواهند کرد.

با پايان يافتن نشست خبری روز چهارشنبه، مجری اين کنفرانس از خبرنگاران حاضر خواست تا خود را برای آنچه وی «مراسم آزاد سازی ملوانان» ناميد، آماده کنند.


دقايقی بعد، شبکه خبر جمهوری اسلامی ايران، تصاوير ملوان های بريتانيايی را در حال ديدار با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری منتشر کرد که در آن، نظاميان بريتانيايی، به دليل آزادی خود از رييس جمهوری ايران تشکر می کردند.


استقبال بريتانيا و آمريکا


در همين حال بريتانيا از اعلام خبر آزادی ملوانان اين کشور استقبال کرد.

يک سخنگوی دفتر نخست وزيری بريتانيا گفت: « ما از آنچه که رييس جمهوری ايران درباره آزادی ملوانان بريتانيايی گفت استقبال می کنيم. و اکنون بدنبال آن هستيم که اين افراد چگونه و دقيقا در چه زمانی آزاد می شوند.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نيز روز چهارشنبه از آزادی ملوان بريتانيايی استقبال کرد.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانو پرينو، از سخنگويان کاخ سفيد در اين باره گفت: «چنانکه تونی بلر، نخست وزير بريتانيا گفت، جرج بوش، رييس جمهوری، از اين خبر استقبال کرده است.»


دولت آمريکا در جريان مناقشه اخير ايران و بريتانيا، «حمايت کامل» خود را از دولت تونی بلر در بريتانيا اعلام کرده بود.


اعطای نشان افتخار


آقای احمدی نژاد همچنين در اين کنفرانس خبری به فرمانده مرزبانان نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به دليل بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی در آب های خليج فارس، «نشان درجه سوم افتخار» اهدا کرد.


ناوسالار يکم پاسدار، ابوالقاسم آمانگاه، که بازداشت جنجال آفرين اخير در حوزه مسوليت او رخ داد، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، نشان افتخار خود را از دستان محمود احمدی نژاد دريافت کرد.


XS
SM
MD
LG