لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

درخواست تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به قتل هاله سحابی»


مراسم خاک‌سپاری عزت‌الله سحابی
مراسم خاک‌سپاری عزت‌الله سحابی
اعتراض‌ها به مرگ هاله سحابی، دختر عزت‌الله سحابی، ادامه دارد و در اين ارتباط، شورای هماهنگی راه سبز اميد، شورای فعالان ملی‌مذهبی و سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از اين رويداد به عنوان جنايت ياد کرده و خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این مورد و پیگیری قضایی این رویداد شده‌اند.

هاله سحابی، دختر ۵۴ ساله عزت‌الله سحابی، روز چهارشنبه در مراسم تشييع جنازه پدرش در لواسان تهران از هوش رفت و پس از رسيدن به بيمارستان جان باخت.

رسانه‌های دولتی علت مرگ خانم سحابی را ايست قلبی و حتی گرمای هوا عنوان کرده‌اند، اما شاهدان عينی گفته‌اند که يکی از ماموران جمهوری اسلامی حاضر در محل ضربه‌ای به وی وارد کرده است.

به نوشته وب‌سايت کلمه، شورای هماهنگی راه سبز اميد با ناميدن هاله سحابی به عنوان «شهيد جديد جنبش سبز» نوشت که او قربانی «فرعونيت حاکم بر اقتدارگرايانی شد که هيچ حق و حقوقی برای شهروندان ايرانی قائل نيستند».

اين تشکل سياسی نزديک به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با اشاره به رويدادهای مراسم تشييع جنازه عزت‌الله سحابی در لواسان تهران افزود: حکومت دچار چنان بحران مشروعيتی شده که حتی از برگزاری مراسم تشييع و تدفين نيز در هراس است.

اردشير امير ارجمند، از اعضای اين شورا و مشاور ارشد ميرحسين موسوی، به راديوفردا می‌گويد: «اقتدارگرايان به سمتی می‌روند که از هر حرکتی که مردم در آن حاضر باشند، حتی اگر شعار سياسی ندهند، می‌ترسند.»

وی می‌افزايد: «اين نشان‌دهنده اوج ضعف آنهاست و اين در حالی است که ادعای خدايی و داشتن قدرت مطلق می‌کنند و می‌گويند که جنبش سبز را سرکوب کرده‌اند. با اين همه، آنها از کوچک‌ترين حرکت مردم می‌ترسند.»

شورای هماهنگی راه سبز اميد در اين زمينه اعتراض شديد خود به آن چه را که «جنايت جديد تماميت‌خواهان» ناميد، اعلام کرد و خواهان تشکيل کميته‌ مستقل و قابل اعتماد حقيقت‌ياب برای شناسايی و مجازات عاملان جنايت اخير، در هر سطح و مقام، شد.

آقای امير ارجمند می‌گويد: «از دو سال پيش، اقدامات غيرقانونی و خشونت‌آميز مکرری صورت گرفته است و در هيچ يک از اين موارد، مقام‌های رسمی ايران حاضر به قبول مسئوليت و پيگيری موثر قضايی لازم نشده‌اند.»

مشاور ارشد ميرحسين موسوی اضافه می‌کند: «اين مقام‌ها هر بار با بهانه کردن مسائل مختلف و مخصوصا ترديد کردن در وقايع، خواسته‌اند تا مسئوليت را از سر خود باز کنند.»

او با اشاره به درخواست شورای هماهنگی راه سبز اميد برای تشکيل کميته حقيقت‌ياب برای رسیدگی به «قتل» هاله سحابی می‌افزايد: «بايد واقعيت امر برای همگان مشخص شود و مسئوليت حقوقی و قضايی و کيفری هر فردی نیز معين بشود.»

آقای امير ارجمند با اشاره به انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ می‌گويد: «حکومت هيچ گاه زير بار تشکيل کميته حقيقت‌ياب مستقل نرفت.»

وی در اين خصوص به موارد ديگری مانند شکنجه در زندان‌ها و تجاوز به برخی از زندانيان سياسی، قتل ترانه موسوی و بحث‌های مطرح شده در مورد او، و همچنين ضرب و شتم دانشجويان اشاره می‌کند.

شورای فعالان ملی‌مذهبی نيز در بيانيه‌ای اعلام کرد: به منظور صيانت از حقوق ملت، پايان دادن به دور باطل خشونت، سرکوب مردم بی‌دفاع و مسالمت‌جو توسط نهادهای فراقانونی و اعمال جنايت به دست مأموران لباس‌شخصی، خواستار تشکيل دادگاهی عادلانه، علنی و با حضور هيئت منصفه، برای رسيدگی و پيگرد عوامل و آمرين اين جنايت هولناک است.

در اين بيانيه، با اشاره به ضبط مراسم تشييع جنازه آقای سحابی با ده‌ها دوربين و توسط ماموران امنيتی آمده است: مقامات حکومت به جای تناقض‌گويی‌ها، اگر صداقت دارند، واقعه را آن گونه که بود، به منظر عموم بگذارند تا وجدان عمومی قضاوت کند که در اين حادثه، مأموران بر سر هاله سحابی چه آوردند.

همچنين سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان حمله نيروهای امنيتی به مراسم تشييع عزت‌الله سحابی که منجر به مرگ فرزندش، هاله سحابی، شد را فاجعه توصيف کرده و خواستار شناسايی عاملان و آمران آن حادثه و معرفی‌شان به افکار عمومی شد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG