لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

وزارت علوم: با تقلب علمی برخی محققان برخورد می کنیم


وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری
وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری

وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، روز دوشنبه ۱۷ آبان گفت که «به همه دانشگاه ها اعلام شده است تخلفات علمی صورت گرفته توسط برخی از محققان ایرانی را پیگیری کنند.»

آقای احمدی به خبر گزاری مهر گفت: «مواردی که برخی از پایگاه های علمی مبنی بر تخلف محققان ایرانی در تحقیقات و مقالات شان از آن خبرداده اند، عمدتا در حوزه‌های پزشکی است.»

این مقام وزارت علم، تحقیقات و فن آوری با اشاره به اینکه این وزارت خانه بر برخورد قانونی با این تخلفات تاکید دارد، افزود که وزارت علم، تحقیقات و فن آوری با قاطعیت «خواستار برخورد قانونی با هرگونه تخلف درهر قالب که صورت گیرد، است.»

هفته پیش، مجله «نیچر» نوشت که ۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ محقق ساکن در ایران نوشته شده بود، از سوی این ناشر که از معتبرترین ناشران مقالات علمی است، از مجموعه‌های علمی حذف شده اند. انتشارات اسپرینگر نیچر، اعلام کرد که به نظر می‌رسد بخش «داوری» در این مقالات به درستی انجام نشده است.

به گزارش نیچر، در تمام مقالاتی که اسپرینگر نیچر آنها را از شمار مقالات علمی خارج کرده است، شواهدی از دستکاری در معرفی نویسنده اصلی مقاله و دستکاری در داوری دیده می‌شود و در هفتاد درصد این مقالات، شواهدی مبنی بر سرقت علمی وجود دارد.

به گفته خانم امی بروک ویت، سخنگوی مجله «بایو مد»، در ۵۷ درصد مقالات شناسایی شده از سوی این نشریه، شواهد دستکاری در داوری و در ۹۳ درصد آنها آثار سرقت علمی وجود دارد.

اسپرینگر نیچر نوشته است که تصمیم برای حذف این مقالات صرفا به خاطر اصلاح رکورد علمی بوده است و آنها شاهدی در دست ندارند که مشخص کنند تخلفات از سوی کدام یک از نویسندگان مقالات صورت گرفته‌است.

به گزارش مهر، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری تاکید کرد که علاوه بر آیین نامه ای که به دانشگاه ها ابلاغ شده، این وزارت خانه تلاش دارد بحث و تصویب لایحه ای که در رابطه با پایان نامه فروشی به مجلس ارائه شده است، را در اولویت فوریت جای دهد تا دست قوه قضاییه و مجریه در این مساله باز شود و بتوانند برخورد لازم را با تخلف و تقلب در مقالات علمی داشته باشند.

به گزارش سایت تابناک، دو سال پیش هم حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با قاطعیت از مقابله با موضوع تقلب در آثار علمی سخن گفته و از دستگاه های مرتبط خواسته بود که در این رابطه فعال شوند.

XS
SM
MD
LG