لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

نماینده خامنه‌ای: سپاه در هیچ انتخاباتی دخالت نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد


علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، بار دیگر تکرار کرد که این نهاد نظامی هرگز در هیچ انتخاباتی دخالت نکرده و در آینده هم دخالت نخواهد کرد.

آقای سعیدی گفت: «سپاه پاسداران هیچ گاه از اصول انقلابی خود تعدی نکرده و در هیچ انتخاباتی دخالت نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اعلام این که سپاه در زمان انتخابات «فقط معیارها را برای پاسداران و بسیجیان» بازگو می‌کند افزود: «این به معنای دخالت در انتخابات نیست، چرا که این به معنای حرکت درست در چارچوب اصول و موازین است.»

موضع‌گیری مکرر علی سعیدی در این باره در حالی است که یک روز پیشتر و آن طور که خبرگزاری مهر در یک گزارش خود نوشته است «همزمان» با برگزاری مناظره جنجالی سوم ریاست جمهوری، یک خبرگزاری منسوب به سپاه پاسداران علیه حسن روحانی و معاون او، اسحاق جهانگیری، «افشاگری» می‌کرد.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، همزمان با مناظره سوم و پس از حمله محمدباقر قالیباف به دو مقام دولتی، اسناد «املاک نجومی» آقای جهانگیری و «رانت‌خواری» حسن روحانی را منتشر کرد.

اما نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه خود نیز به‌ویژه در یک سال گذشته بارها به دولت روحانی حمله کرده و به طور کلی هم شعار «فراجناحی» بودن و «بی‌طرفی» در انتخابات را «دروغی بزرگ» خوانده است.

او پیشتر نیز چنین نظر داده بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۴ مهر سال ۹۵، سیاست‌های کلی انتخابات را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد که در بند شانزدهم آن «جانبداری از داوطلبان» از سوی نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ممنوع اعلام شد.

در واکنش به این ابلاغیه، رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران، گفت نیروهای مسلح پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر جمهوری اسلامی هم در انتخابات دخالت نمی‌کردند و تنها به کار «تبیین و روشنگری» می‌پرداختند.

محمدعلی جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز اعلام کرد که «احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند.»

پس از این اظهارات اما، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که بازداشت مدیران چند کانال سیاسی تلگرامی «موجی از نگرانی» مبنی بر «التزام» نداشتن به وعده دخالت نکردن این نهاد در انتخابات را «برانگیخته است».

سپاه پاسداران و فرماندهان آن بارها انتقادها مبنی بر دخالت این نیرو در انتخابات را رد کرده و آنها را «بی‌پایه و اساس» دانسته‌اند.

این در حالی است که در مقابل برخی از گروه‌های سیاسی در ایران در گذشته این نیروی نظامی و بسیج مستضعفان را متهم به دخالت در انتخابات کرده‌اند.

اشاره منتقدان به ویژه در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ مطرح شده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG