لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

سپاه دخالت در جلوگیری از سخنرانی علی مطهری را تکذیب کرد


رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل و سخنگوی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، سوم آذر، اخبار مربوط به نقش شاخه اطلاعات این نیروی نظامی در جلوگیری از سخنرانی علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در شهر مشهد را تکذیب کرد.

به گزارش سپاه‌نیوز، پایگاه خبری سپاه پاسداران، رمضان شریف گفت: «در تماسی که با فرمانده سپاه خراسان رضوی داشتم او اظهار کرد که اطلاعات سپاه خراسان هیچ گونه نقشی در لغو این سخنرانی نداشته است.»

با این همه، سخنگوی سپاه پاسداران اشاره کرد که یک هفته پیش از برگزاری مراسم سخنرانی آقای مطهری، «اطلاعات سپاه خراسان رضوی طی نامه‌ای به استانداری و دادستانی مشهد توصیه‌ می‌کند که بهتر است که به سخنران مدعو یادآور شود که با توجه به ایام اربعین حسینی و شرایط مذهبی شهر مشهد، مراسم به گونه‌ای برگزار شود که بستری برای سوء استفاده فراهم نشود».

وی هدف از ارسال این نامه را «احتمال طرح بیاناتی» دانست که «می‌تواند بستری برای جنجال‌آفرینی و سوء استفاده در استان فراهم کند.»

لینک مستقیم

رمضان شریف این نکته را نیز اضافه کرد که «گاهی ممکن است در خصوص برنامه‌هایی که در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود و ممکن است برگزاری آن بسترهایی برای بر هم زدن امنیت ایجاد کند، از اطلاعات سپاه استعلام انجام شود که در این موارد سپاه براساس برآوردهای اطلاعاتی درباره برگزاری آن مراسم اظهار نظر می‌کنند.»

همچنین به گفته او، «گاهی نیز ممکن است سپاه با اطلاع از برگزاری برنامه‌ای در استان، بنا بر وظیفه ذاتی، برآوردهای اطلاعاتی خود را به مقامات مسئول در استان اعلام کند.»

پیش از این، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، روز سه‌شنبه، دوم آذر، گفته بود: دادستانی مشهد بر اساس نامه‌ای از اطلاعات سپاه، جلسه سخنرانی نایب رییس مجلس را لغو کرد.

آقای مطهری پس از لغو سخنرانی اش در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نوشته بود دادستانی مشهد علت لغو جلسه سخنرانی‌اش را «یک نامه» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، استاندار خراسان رضوی به خبرنگاران گفت: «با توجه به تاکید وزیر کشور بر حل مشکل، موضوع را شخصا پیگیری کرده و طی تماس تلفنی با رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، وی عنوان کرد که دادستان بر اساس مکاتبه اطلاعات سپاه مبنی بر احتمال بروز برخی تخلفات حکم به لغو جلسه داده است.»

وی افزود: «با این حال قرار شد رییس کل دادگستری موضوع را دوباره با دادستان مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را اعلام کند. اما بعد از این تماس، دیگر هیچ ارتباطی از سوی وی دریافت نکردیم و تماسی حاصل نشد.»

انتشار خبر دخالت اطلاعات سپاه پاسداران در لغو سخنرانی علی مطهری از آن رو اهمیت دارد که آقای مطهری پیشتر مهاجمان و آمران حمله به وی در فرودگاه شیراز در ۱۸ اسفند ۹۳ را نیروی بسیج و سپاه پاسداران معرفی کرده بود، ولی مقام های رسمی حاضر به تایید آن نشدند.

در رسیدگی اولیه در دادگاه کیفری شیراز به این پرونده، شش تن از متهمان به دو ماه زندان و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند که این حکم به مدت دو سال تعلیق شد و برای دو متهم دیگر پرونده نیز حکم چهار ماه و نیم حبس و ۳۷ ضربه شلاق صادر شد که این حکم نیز به مدت یک سال تعلیق شده است.

برهم خوردن سخنرانی علی مطهری در شهر مشهد بازتاب‌های زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایران داشت و رییس‌جمهوری ایران آن را «مایه شرمساری» خواند و خواستار رسیدگی وزیر کشور و دادگستری به این موضوع شد.

علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه، نیز در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس این اقدام را «مایه تاسف» خواند.

این در حالی است که رسانه‌ها و شخصیت‌های اصول گرا از تصمیم دادستانی مشهد حمایت و از نایب رئیس مجلس ایران انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG