لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

اعتصاب غذای خشک رضا شهابی پایان یافت


Reza Shahabi, the Treasurer of the Union, was arrested in Iran, undated
Reza Shahabi, the Treasurer of the Union, was arrested in Iran, undated

گزارش‌ها حاکی است که رضا شهابی، عضو زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در پاسخ به فراخوان شماری از فعالان کارگری و سياسی اعلام کرد که از روز يکشنبه، امروز، اعتصاب غذای خشک خود را به اعتصاب غذای تر تغيير می دهد.

اعتصاب غذای تر به این معناست که اعتصاب‌کننده فقط آب می‌آشامد.

آقای شهابی که شنبه هفته گذشته در اعتراض به مشخص نبودن وضعيتش دست به اعتصاب غذای خشک زده بود، به دليل شرايط نامناسب جسمانی‌اش روز شنبه به بهداری زندان اوين منتقل شد.

روز شنبه فردی ناشناس به خانواده رضا شهابی خبر داد که او به بيمارستان منتقل شده است. به دنبال این خبر، با پيگيری‌های خانواده اين فعال کارگر زندانی، روز یکشنبه مشخص شد که او به دليل شرايط جسمانی اش به بهداری زندان اوين منتقل شده بود تا تحت مداوا قرار گيرد.

در این میان، حسن شهابی، برادر رضا شهابی، به رادیو فردا گفت که در پی درخواست تعدادی از فعالان سياسی و کارگری از این فعال کارگری برای پایان دادن به اعتصاب غذای خشک خود، او اعلام کرده است که این اعتصاب را به اعتصاب غذای تر تغییر می‌دهد.

به نوشته وب‌سایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،
از جمله امضاکنندگان اين نامه، سعيد ترابيان، علی اکبر پيرهادی، داود رضوی، داود نوروزی، عباس نژند کودکی، عليرضا ثقفی، ناصر زرافشان، فريبرز رئيس دانا، رضا رخشان، جعفر عظيم‌زاده و پروين محمدی بوده‌اند.


اعتصاب غذای خشک رضا شهابی پس از آن صورت گرفت که مقام‌های قوه قضاييه، دو مرتبه با آزادی او به قيد وثيقه مخالفت کردند.

نخستين وثيقه برای وی در آبان ماه به مبلغ ۶۰ ميليون تومان و دومين وثيقه به قيمت ۱۰۰ ميليون تومان در روزهای اخير تعيين شده بودند.

اين عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه در خرداد ماه سال جاری از سوی مأموران امنيتی در تهران بازداشت شده بود.

اتهام‌های رضا شهابی تاکنون به طور رسمی اعلام نشده است.

در اين حال، سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه خود با توصيف رضا شهابی و ديگر اعضای بازداشت شده سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به عنوان «زندانی عقيدتی»، از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست تا فوراً آنها را آزاد کنند.

در حال حاضر، به جز آقای شهابی، منصور اسانلو، ابراهيم مددی، مرتضی کمساری، غلامرضا غلام حسينی و علی اکبر نظری به اتهام‌های امنيتی زندانی هستند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز با ابراز نگرانی شديد از وضعيت رضا شهابی که دست به اعتصاب غذا زده است، مقام‌های ايرانی را مسئول سلامتی وی دانسته است.

پيشتر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با انتشار بيانيه‌ای، خواستار آزادی آقای شهابی و ساير فعالان کارگر زندانی شده است.

XS
SM
MD
LG