لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

صدها کارگر معدن چادرملو در استان یزد دست به اعتصاب زدند


راهپیمایی کارگران معدن چادرملو در بافق استان یزد
راهپیمایی کارگران معدن چادرملو در بافق استان یزد
حسين جناحی،‌ ریيس انجمن صنفی کارگران شرکت «آسفالت طوس»،‌ از اعتراض صنفی بيش از دو هزار کارگر معدن چادرمَلو برای تحقق خواسته‌های صنفی‌شان و در واکنش به اخراج بهرام حسنی‌نژاد، دبير اين تشکل کارگری، خبر داده است.
اعتصاب در چادرملو که خبرگزاری‌های ايرنا و ايلنا از آن به عنوان اعتراض صنفی نام برده‌اند ابتدا با شرکت ۸۰۰ کارگر اين معدن شروع شد و از روز شنبه حدود دو هزار کارگر را در برگرفت.

يکی از کارگران چادرملو با اشاره به اخراج بهرام حسنی‌نژاد به خبرنگار ايرنا گفته است: با پيگيری آقای حسنی‌نژاد قرار شد طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا و تا اجرای اين طرح، ۱۰ درصد به حقوق کارگران اضافه شود.
وی افزود:‌ اين پيگيری‌ها موجب شد بهرام حسنی نژاد که کاملا به قوانين آشنا بود و مورد حمايت کارگران است، از معدن اخراج شود.
به نوشته سايت انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس،‌ کارگران به درخواست مدير کل اداره کاراستان يزد،‌ ریيس اداره کار شهرستان اردکان و ديگر مسئولين براي بازگشت به کار پاسخ منفی داده و گفته‌اند تا نماينده‌شان سر کار بازگردانده نشود،‌ به اعتصاب ادامه خواهند داد.
در همین ارتباط، حسين جناحی، ریيس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس،‌ به خبرگزاری ايلنا گفته که «اين اعتصاب با بهره‌گيری از ماده ۱۴۲ قانون کار انجام گرفته است و کارگران در تمام شيفت ها دست از کار کشيده‌اند».
اين ماده، حق کاهش عمدی توليد را برای کارگران به رسميت شناخته است.
کارگران در حالی خواستار بازگشت به کار بهرام حسنی‌نژاد،‌ دبير انجمن صنفی خود، شده‌اند که فرماندار اردکان روز پنجشنبه در ديدار با او اعلام کرد که شورای تامين اردکان در خصوص حکم بازگشت به کارش تصميم‌گيری می‌کند.
به گزارش ايلنا،‌ فرماندار اردکان افزوده است شورای تامين، مصلحت را تشخيص می‌دهد و بايد از هر حکمی که صادر می‌کند، تمکين شود.
پيشتر محمد فتاحی، ریيس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اردکان، با اعلام آنکه اين اداره، بهرام حسنی‌نژاد را نماينده کارگران نمی‌داند، ‌به خبرگزاری ايرنا گفته بود:‌ وظيفه خود می‌دانيم که برای احقاق حقوق او،‌ موضوع را پيگيری کنيم.
محمدرضا دهستانی،‌ مسئول حراست فرمانداری اردکان، نيز در اظهار نظری درباره اعتصاب کارگران معدن چادرملو به خبرگزاری ايرنا گفته بود:‌ سه تن که در اين کارخانه باعث اغتشاش و بی‌نظمی می‌شدند به صورت قانونی اخراج شدند.
او درخواست کارگران برای بازگشت نماينده‌شان را دليل قانع کننده‌ای ندانسته بود که به خاطر آن دست به اعتصاب بزنند.
اما در مورد خواسته‌های صنفی کارگران معدن چادرملو،‌ شورای تامين استان اردکان گفته است که اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و لحاظ شدن پاداش توليد در محاسبه حق بيمه کارگران را پذيرفته است.
در همین رابطه، مسلم غنی زاده،‌ عضو انجمن صنفی کارگران پيمانی آسفالت طوس،‌ به ايلنا گفت: در مورد درخواست کارگران مبنی بر کسر شدن حق بيمه از پاداش توليد، قرار است موضوع توسط اداره تامين اجتماعی در مدت سه ماه بررسی شود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG