لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

درگيری پليس و تجمع کنندگان در مقابل سفارت عربستان در تهران


گزارش ها حاکی است تجمع‌کنندگان مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران به سمت اين سفارت کوکتل مولوتف پرتاپ کرده و پليس کوشيده است « با منفجر کردن نارنجک صوتی» آنها را متفرق کند.

خبرگزاری فارس تجمع کنندگان در مقابل سفارت عربستان را دانشجو خوانده و نوشته است:«آنها به سمت سفارت عربستان سعودی در تهران ۶ الی ۷ کوکتل مولوتف پرتاب کردند. »

طبق اين گزارش تلاش تجمع کنندگان برای نصب «پرچم حزب‌الله» روی سردر سفارت عربستان با دخالت مأموران نيروی انتظامی ناکام مانده است.

در همین حال، برخی از رسانه ها و وبسايت های اصولگرا گزارش دادند که نيروهای يگان ويژه، جمعه شب گذشته با افرادی که خود را «دانشجويان و طلاب بسيجی» می خواندند و قصد راهپیمایی به سوی کنسولگری عربستان سعودی در مشهد را داشتند، درگير شدند.

وبسات الف؛ متعلق به احمد توکلی، رئيس مرکز پژوهش های مجلس، گزارش داد که دانشجويان و طلاب بسيجی پس از تجمع در مقابل مسجد امام سجاد مشهد به سوی کنسولگری عربستان سعوی حرکت کردند و در پی آن، نيروهای يگان ويژه و پليس با استفاده از گاز فلفل و نيز شوک الکتريکی چند نفر را مجروح و بيش از ۵۰ نفر را دستگير کرد.

در اين ميان، خبرگزاری فارس، شمار بازداشتی ها را ۴۰ نفر ذکر کرد و نوشت: پس از آزادی جمعی از آنها، برای ۱۷ نفر پرونده قضايی تشکيل و به دادسرای انقلاب ارسال شده است.

بر اساس اين گزارش، چهارتن از بازداشت شدگان روز دوشنبه برای تشکيل پرونده به دادسرای انقلاب معرفی شدند.

کنسولگری عربستان سعودی در مشهد دو بار در هفته های اخير مورد حمله قرار گرفته بود.

برخورد با معترضان به سياست های رياض در بحرين پس از آن صورت گرفت که به نوشته وبسايت الف به نقل از يک منبع مطلع، عربستان سعودی تهديد کرده بود که در صورت ادامه اينگونه تجمع ها در مقابل کنسولگری اش در مشهد، صدور ويزای عمره به طور کامل تا اطلاع ثانوی قطع خواهد شد.

اين حملات از سوی گروهی که خود را «دانشجويان و طلاب بسيجی» می خواندند، صورت گرفته است؛ گروهی که به آنچه دخالت نظامی رياض در بحرين برای سرکوب مخالفان ناميده اند، دست به اين اقدامات زده بودند.

از زمان آغاز نا‌آرامی‌های اخير در بحرين که پس از تحولات سياسی در تونس و مصر شکل گرفت، حکومت اين کشور حوزه خليج فارس، آنها را نتيجه تحريک و دخالت جمهوری اسلامی ايران و حزب‌الله لبنان دانست.

ادامه اين ناآرامی ها منجر به ورود نيروهای نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بحرين در ماه مارس و سپس برخورد شديد با مخالفان شد.
اين موضوع، پس از مدتی، انتقاد شديد مقام های ايرانی از رياض را به دنبال داشت.

در مقابل، شورای همکاری خليج فارس در آخرين نشست خود تهران را متهم به مداخله در امور داخلی کشور‌های عضو خود کرد.

واکنش ايران نيز به سردی روابط تهران با شش کشور عضو اين شورا، به ويژه عربستان سعودی افزود.

در اين ميان، روح‌الله حسينيان، از نمايندگان اصولگرای مجلس، گفت که ايران بايد در مقابل گسيل نيروهای عربستان سعودی به بحرين، به گزينه نظامی بينديشد.

اما حسن غفوری‌فرد، يک نماينده ديگر مجلس، در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: توسل ايران به نيروی نظامی، خاورميانه را دچار اشتعال عظيم می‌کند که آينده آن نامعلوم است.

بحرين متحد نظامی آمريکا است و فرماندهی ناوگان پنجم دريايی ايالات متحده در اين شيخ‌نشين قرار دارد.

در اين حال، با توجه به برخورد نيروهای انتظامی و يگان ويژه در مشهد، به نظر می رسد که جمهوری اسلامی ايران تمايلی ندارد تا روابطش با رياض، به عنوان مهمترين عضو شورای همکاری خليج فارس، بيش از اين تيره شود.
XS
SM
MD
LG