لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

فرمانده نیروی زمینی سپاه: با سپاه قدس در سوریه همکاری می کنیم


محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران.
محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت، از همکاری این نیرو با نیروی قدس سپاه در سوریه خبر داد.

محمد پاکپور با اعلام این موضوع به «شبکه اطلاع رسانی دانا»‌ گفت که «جنگ ابعاد مختلفی دارد که مهمترین بخش آن بخش زمینی است و ما هم در این بخش به کمک نیروی قدس رفتیم.»

این فرمانده سپاه پاسداران افزود که نیروی زمینی سپاه٬ «از برادران باتجربه به عنوان مستشار» به سوریه فرستاده است که «الان هم آنجا هستند و باز هم اعزام خواهیم داشت.»

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

محمد پاکپور به صراحت گفت: «تا زمانی که نیاز داشته باشند کمک مستشاری خودمان را ادامه می‌دهیم. لذا وقتی می‌گوئیم مستشار، نباید تصور ۴-۵ نفر را داشته باشیم.»

«نیروی قدس تمام تخصص ها را برای جنگ زمینی در سوریه ندارد»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:24 0:00
لینک مستقیم

وی سوریه را به عنوان «جبهه و خط مقدم مقاومت» توصیف کرد و افزود که جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد در سوریه٬ «مستشار» دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، تاکنون بیش از یک هزار نظامی ایرانی در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

فرمانده نیروس زمینی سپاه پاسداران گفت: «شما وقتی می‌خواهید به ارتش یک کشور در جنگ کمک مستشاری بدهید، باید در صحنه حضور داشته باشید و ما هم در ابعاد مختلف مثل طراحی، فنی، تخصصی و تاکتیکی و تکنیکی در سوریه مستشار داریم.»

او عنوان کرد که جمهوری اسلامی برای اینکه «جبهه مقاومت شکسته نشود»٬ به سوریه٬ «مستشار» می‌فرستد و اضافه کرد که «هر کمکی هم از دست‌مان برآید، انجام خواهیم داد.»

پیش از این نیز محمد پاکپور گزارش‌ها مبنی بر حضور نیروهای یگان صابرین، از نیروهای تکاور سپاه در سوریه و عراق را تائید کرده بود.

وی بهمن ماه سال ۹۴ گفته بود که «وقتی که هجمه‌ها از مرزهای کشور به باورهای ما شروع شد، یگان صابرین و دیگر یگان‌های نیروی زمینی به صورت مستشاری به منطقه رفتند تا تعدی به حرم حضرت زینب و همین طور حرم اهل بیت در عراق نشود.»

علاوه بر نیروهای بسیجی، سپاهی و تکاورهای ارتش که از آنها به عنوان «مستشار نظامی» یاد می‌شود، تیپ‌های موسوم به «فاطمیون» متشکل از نیروهای افغان‌ و «زینبیون»، نیروهای پاکستانی شیعه نیز از سوی سپاه پاسداران سازماندهی و در کنار ارتش بشار اسد و گروه حزب‌الله لبنان در سوریه می‌جنگند.

بر اساس گزارشی که سایت رادیو فردا پیشتر منتشر کرده است، بیش از ۱۵ گروه از شبه‌نظامیان شیعه به نیابت از ایران در جنگ داخلی سوریه می‌جنگند.

مقام‌های سیاسی و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی می‌گویند که نیروهای سپاه پاسداران، با هدف دفاع از اماکن مقدس شیعیان در برابر گروه‌های «تکفیری و ترویستی» در سوریه و عراق حضور دارند اما ماموریت آنها «مستشاری» است.

در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی ایران از این نیروها به عنوان «مدافعان حرم» نام برده می‌شود.

مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا، ایران و روسیه را مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب دانسته اند.

ایران همراه با روسیه از حامیان اصلی رئیس جمهوری سوریه هستند. حمایت های نظامی این دو کشور از سوی شماری از کشورهای منتطقه و نیز غرب مورد انتقاد قرار داشته است.

XS
SM
MD
LG