لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«بازداشت دهها نفر در جریان مراسم افطار در تبریز »


تمجع اعتراضی برای نجات دریاچه ارومیه
تمجع اعتراضی برای نجات دریاچه ارومیه
۳۰ فعال مدنی در يک مراسم افطار در تبريز توسط ماموران امنيتی و انتظامی بازداشت شدند.

به گزارش انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران، آداپ، بازداشت اين فعالان مدنی آذربايجانی روز چهارشنبه صورت گرفته است.

اين انجمن گفته است که بازداشت اين ۳۰ فعال مدنی آذربايجانی همزمان با انتشار فراخوان هايی در اعتراض به روند نابودی درياچه اروميه صورت گرفت.

بر اساس اين گزارش، در اين فراخوان ها از مردم دعوت شده بود که به آنچه «سياست حکومت ايران در نابودی محيط زيست آذربايجان و بی توجهی به وضعيت درياچه اروميه» ناميده شد، اعتراض کنند و تجمع هايی تشکيل دهند.

اين فراخوان ها پس از رد دو فوريت طرح نجات درياچه اروميه از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شده بودند.

عبدالله صدوقی، مرتضی عوض پور، مصطفی عوض پور، محمود فضلی، تقی سلحشور، يوسف سلحشور، جمشيد زارعی، مهدی مهاجر، عزيز پورولی، احمد عليزاده و تقی صوفيانی از جمله فعالان مدنی هستند که روز چهارشنبه در تبریز بازداشت شدند.

يکی از نزديکان بازداشت شدگان در گفت و گو با راديو فردا می گويد که بازداشت شدگان توانسته اند يک بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته باشند و می افزايد: «آنها در اطلاعات مرکزی زندانی هستند».

وی به اين پرسش که دليل بازداشت اين فعالان مدنی چه بوده است، پاسخ می دهد که هنگام بازداشت، اتهام آنها اعلام نشده است، ولی پس از رای منفی مجلس به طرح آبرسانی به درياچه اروميه، اداره اطلاعات می گويد که بازداشت شدگان قصد داشته اند که در اين مورد دست به اعتراض بزنند.

روز پنجشنبه نيز در جريان بازی دو تيم تراکتور سازی و شهرداری تبريز در اين شهر تعداد زيادی از تماشاگران مسابقه، به آنچه که « بی توجهی مسئولان به وضعيت درياچه اروميه» ناميدند، اعتراض کردند.

در همين ارتباط، روابط عمومی انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران گزارش داد که حميد قربان عليزاده و بهنام عليزاده، دو تن از فعالان مدنی آذربايجانی، روز پنجشنبه در تبريز از طرف نيروهای امنيتی بازداشت شدند و از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نيست.

براساس اين گزارش، بازداشت شدگان با پخش بطری های آب در ميان مردم، از آنان می خواستند تا اعتراض شان را به بی توجهی دولت نسبت به خشکی درياچه اروميه و رد طرح دوفوريتی نجات درياچه اورميه از طرف مجلس ابراز کنند.

در ماه های اخير، هشدارهای زيادی نسبت به احتمال خشک شدن کامل درياچه اروميه داده شده است و در آخرين مورد، مدير کل سازمان حفاظت ازمحيط زيست استان آذربايجان غربی اعلام کرد که آب درياچه اروميه در برخی نقاط تا ۱۰ کيلومتر پس روی کرده و حاشيه های جنوبی آن به شوره زار تبديل شده است.

اين مقام سازمان محيط زيست هشدار داد که با ادامه روند فعلی، درياچه اروميه خشک خواهد شد.

وی علت بروز بحران در درياچه اروميه را کاهش ميزان بارندگی و نيز استفاده بی‌رويه از آب‌های سطحی و زير زمينی اطراف اين درياچه در سال‌های اخير اعلام کرد.

در اين ارتباط، محمد باقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست، در اين باره گفته است: هم اکنون ۹۲ درصد از آب حوزه درياچه اروميه صرف فعاليت‌های کشاورزی، با راندمان ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌شود.

اين در حالی است که به گفته شماری از کارشناسان محيط زيست، يکی از دلايل بروز وضعيت بحرانی در درياچه اروميه، ساخت سدهای متعدد بر روی رودهايی است که به اين درياچه منتهی می‌شوند.

تاکنون حدود ۳۵ سد در مسير اين رودها ساخته شده و ۱۰ سد ديگر نيز در دست ساخت است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG