لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

مشکلات صدها هزار معلم؛ مهمترین مشکل، معیشتی است


تظاهرات معلمان در تهران. عکس تزئینی است.
تظاهرات معلمان در تهران. عکس تزئینی است.

همه ساله به مناسبت روز معلم در ۱۲ ارديبهشت و هفته معلم در ايران، رهبر و مقام های جمهوری اسلامی ايران در سخنانی به دستاوردهای اين نظام برای صدها هزار معلم و در عين حال، لزوم هر چه بيشتر اسلامی شدن نظام تعليم و تربيت در وزارت آموزش و پرورش می پردازند.

امسال نيز آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در سخنانی بر تحول در آموزش و پرورش تاکيد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنين در تبيين نقش و جايگاه معلمان، معلم را انسانی دانست که آينده کشور و به گفته او، «تربيت مجاهدان راه حق و افرادی که کشور را اداره خواهند کرد» به دست او است.

او از رسانه ها و مسئولان خواست تا جايگاه واقعی معلم را به جامعه بشناسند.

تحولات اخير در خاورميانه از ديگر مطالبی بود که آيت الله خامنه ای به آن پرداخت و گفت که اين تحولات تا قلب اروپا هم پيش خواهد رفت.

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، نيز در سخنان جداگانه ای در روز چهارشنبه، معلمان را پرچمداران تربيت انسان‌های صالح خواند.

او در سخنان خود همچنين به مسايلی چون انديشه مادی، حوادث ۱۱ سپتامبر، اسامه بن لادن، عمليات نظامی آمريکا در عراق و افغانستان و اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها پرداخت.

اين سخنان رهبر و رئيس جمهوری اسلامی ايران در شرايطی مطرح شدند که از سوی آنان به مشکلات صنفی معلمان اشاره ای نشد.

مجيد پژوه فام، معلم و مدرس دانشگاه نور، در همين مورد به راديو فردا می گويد: «مهمترين مشکلی که در آموزش و پرورش وجود دارد، عدم اجرای قانون هماهنگی پرداخت است. اين مسئله مشکلاتی را برای فرهنگيان ايجاد کرده که از جمله آنها، مشکلات معيشتی است.»

وی می افزايد:«اگر هم بعضی از همکاران فرهنگی، مشکلات معيشتی ندارند، به اين دليل است که يا دو شغله هستند يا زوجين شاغل هستند، وگرنه با حقوقی که يک فرهنگی می‌گيرد، نمی توان زندگی را گذراند و فرهنگيان از اين نظر با مشکلات عديده‌ای مواجه می شوند.»

به اعتقاد آقای پژوه فام، مشکل معيشتی باعث می شود وضع آموزشی در آموزش و پرورش به سطح پايين‌تری برسد و معلمان نتوانند به بهترين وجه در امر تدريس فعاليت کنند.

با اين همه، به نظر نمی رسد که مقام های وزارت آموزش و پرورش اعتقادی به وجود مشکلات در ميان صدها هزار معلم ايرانی داشته باشند.

گواه اين موضوع، سخنان اسدالله اسدی گرمارودی، قائم مقام وزيرآموزش وپرورش، است که به خبرگزاری دولتی ايرنا گفته است: «ميزان سطح رضايتمندی معلمان در کشور بسيار بالا است و قابل قياس با گذشته نيست.»

در اين ميان، مجيد پژوه فام می گويد:«عدم شايسته سالاری و عدم انتخاب مديران شايسته خرد و کلان باعث بروز مشکلاتی در عرصه آموزشی و پرورشی و همچنين مشکلاتی برای فرهنگيان شده است.»

او با اشاره به اين موضوع که قانون بر انتخاب مديران مدارس توسط معلمان تاکيد دارد، اضافه می کند:«متاسفانه اين مسئله حالت صوری به خود گرفته و بيشتر جنبه تشريفاتی دارد.»

عدم رعايت عدالت از نظر حقوق و مزايا در وزارت آموزش و پرورش نسبت به ساير وزارت خانه‌ها، فقدان امنيت شغلی برای معلمان و وضعيت بد معيشتی بازنشستگان آموزش و پرورش نيز از ديگر مشکلاتی هستند که به گفته اين معلم و مدرس دانشگاه، در جامعه فرهنگيان ايران وجود دارد.

در اين حال، مشکلات معلمان فقط محدود به مسايل معيشتی نمی شود. در اين خصوص، می توان به بازداشت چند فعال حقوق معلمان مانند رسول بداقی، محمد داوری، عبدالرضا قنبری و عبدالله مومنی اشاره کرد که در سال های اخیر به اتهام های امنيتی زندانی هستند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG