لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

شکایتنامه شش هزار معلم ایرانی: معلمان زیر خط فقر به‌ سر می‌برند


معلمان در حال امضای طوماری که ۱۳ متر شده است
معلمان در حال امضای طوماری که ۱۳ متر شده است

حدود شش هزار معلم در سراسر ايران با امضای طوماری خطاب به علی لاريجانی، ریيس مجلس، از آنچه برخوردهای سياسی با مشکلات معيشتی‌شان ناميدند،‌ اعلام نارضايتی کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، امضاءکنندگان اين طومار خواستار رفع تبعيض و برقراری عدالت بين معلمان و ساير کارکنان دولت شدند.

شش هزار امضا کننده اين طومار به ریيس مجلس نوشته‌اند که «بيشتر معلمان در ايران در تامين نيازهای اوليه زندگی‌ خود درمانده‌اند، زير خط فقر به سر می‌برند، به منزلت‌شان آسيب رسيده است و انگيزه‌های شغلی خود را از دست داده‌اند».

در بخشی از اين طومار نوشته شده که معلمان آينده روشنی در پيش روی خود نمی‌بينند و به همين دليل خواستار عمل از سوی مجلس و دولت هستند.

اين شش هزار معلم همچنين از نمايندگان مجلس و دولت خواستند «به دور از هر گونه شعار سياسی، حقوقی به معلمان پرداخت کنند که پاسخگوی نيازهای يک زندگی شرافتمندانه باشد».

اسماعيل عبدی، دبير کل کانون صنفی معلمان،‌ به راديو فردا می‌گويد: «معلمان از سراسر کشور در امضای اين طومار شرکت کردند. ما از ارائه اين طومار دو هدف داشتيم. نخست آنکه نسبت به شرايط موجود اعتراض خود را نشان دهيم زيرا آموزش و پرورش ايران از تبعيض در رنج است و هدف دوم ما اين بود که با مجلس اتمام حجت کرده باشيم که اگر فرهنگيان بعد از اين، راهکار ديگری را اتخاذ کردند، مجلس در جريان آن باشد. به خاطر آن‌که الان در بدنه آموزش و پرورش التهاب زياد است و حجم و سطح مطالبات فرهنگيان بسيار بالا رفته است».

به نوشته ايلنا،‌ امضاء کنندگان طومار تاکيد کرده‌اند که هرگونه برنامه‌ريزی برای پيشرفت و تعالی کشور در گرو برنامه‌ريزی اصولی در آموزش و پرورش و نگاه صحيح به مقوله تعليم و تربيت است و اين امر در سايه توجه خاص به متوليان امر تعليم و تربيت، يعنی معلمان، رقم خواهد خورد.

سايت حقوق معلم و کارگر نيز اشاره کرد که اين طومار ۱۳ متری توسط نمايندگان کانون‌های صنفی معلمان استان‌های همدان، کردستان و تهران تحويل مجلس شده است.

پيشتر نيز بيش از ۱۰۰ تن از معلمان و بيش از ۱۵۰ تن از فعالان صنفی و مدنی و همچنين اتحاديه صنفی معلمان کردستان ايران با امضای طوماری از سياست دولت حسن روحانی در قبال نظام آموزشی انتقاد کرده بودند.

به نوشته سايت حقوق معلم و کارگر، امضاءکنندگان طومار گفته بودند که دولت جديد نه تنها بر مشکلات پيشين فائق نيامده است، بلکه مشکلات جديدی را نيز بر حجم مشکلات آموزش عمومی، مشکلات معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها افزوده است.

آنها همچنين از سياست علی اصغر فانی، وزير آموزش و پرورش،‌ انتقاد کرده چرا که به گفته آنها، آقای فانی اقدامی برای حل مشکلات معيشتی و رفاهی معلمان از جمله پايين بودن دستمزد و برخورداری‌شان از حمايت‌های اجتماعی و فرهنگی مانند بيمه تکميلی و بيمه درمانی نکرده است.

امضاءکنندگان این طومار در نهایت تاکید کرده‌اند که نابسامانی اقتصادی، امنيت شغلی معلمان را در سطوح مختلف دچار مشکل کرده است.

XS
SM
MD
LG