لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

معاون گردشگری: از بدرفتاری با مسافران ایرانی در مرز ترکیه گزارش دریافت کرده‌‌ایم


معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران پس از انتشار فیلمی از ضرب و شتم مسافران ایرانی در مرز زمینی « گوربولاغ» ترکیه اعلام کرد که این «بدرفتاری ها» سابقه داشته و گزارش‌های «سنگینی» درباره آن به این سازمان اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی رحمانی‌ موحد گفت که مرز بازرگان در طرف ایران و «گوربولاغ» در طرف ترکیه، پرتردد ترین مرز زمینی دو کشور است.

به گفته آقای موحد، «سنگین‌ترین» گزارش‌ها درباره بدرفتاری با مسافران ایرانی «به این مرز مربوط می‌شود و در سایر مرزها چنین گزارش‌هایی دریافت نشده است».

وی افزود که نمایندگی‌های ایران در مرز بازرگان به صورت تلفنی این برخوردها را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گزارش می دهند و اعتراض رسمی وزارت امور خارجه ایران نیز به مقام های ترکیه و سفیر آن کشور در تهران اعلام شده است.

در روزهای گذشته، فیلمی از ضرب و شتم مسافران ایرانی در مرز زمینی« گوربولاغ» منتشر شده بود. برخی از رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری ایسنا از «اخراج مامور ترکیه‌ای اهانت کننده به اتباع ایرانی» خبر داده اند اما در وب سایت سفارت ایران در آنکارا گزارشی دراین باره منتشر نشده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در بخش دیگری از مصاحبه اش با ایسنا گفت که «ترکیه هنوز زیر چتر ناامنی است» و به آژانس های مسافرتی رسما اعلام شده که «مسؤولیت حفظ جان مسافران با خودشان است» و این موضوع «حتی در قرارداد مسافر و آژانس یادآوری شده است.»

پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه در ترکیه، اعزام تورهای گردشگری از ایران به این کشور برای مدتی متوقف شد.

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران، درآبان ماه خبر داده بود که سفر ایرانی‌ها به کشورش به دنبال کودتای نافرجام تیرماه، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

مرتضی رحمانی موحد ضمن اشاره به این موضوع که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری « به احترام روابط همسایگی، خیلی در زمینه‌های ساختاری و اجرایی» وارد نمی شود،‌اضافه کرد اما این سازمان به گردشگران توصیه می کند که «مکان‌های امن‌تری» را برای سفر انتخاب کنند.

در انفجارهای ماه های اخیر در ترکیه چند ایرانی کشته و زخمی شده اند.

از جمله در پی حملات انتحاری روز هشتم تیر، در فرودگاه آتاتورک استانبول، یک تبعه ایران کشته شد و زخمی پنج ایرانی دیگر زخمی شدند.

همچنین در انفجار روز ۲۹ اسفند سال گذشته در یک مرکز توریستی این شهر یک ایرانی کشته شد و سه ایرانی دیگر زخمی شدند.

شهروندان ایران برای سفر به ترکیه نیاز به ویزا ندارند و این کشور یکی از مقصدهای گردشگری مورد علاقه ایرانیان است.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری ها، اقتصاد ترکیه در سال میلادی گذشته به دلیل حملات تروریستی به شهرهای استانبول و آنکارا و کودتای نافرجام در این کشور به‌ شدت آسیب دیده است.

XS
SM
MD
LG