لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

واکنش مقام‌های ایران به گزارش حقوق بشری دبیرکل سازمان ملل


مقام‌های قوه مجریه و مقننه و برخی از نمایندگان مجلس از گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ایران انتقاد کرده‌اند.

بان گی مون در گزارشی که خبرگزاری رویترز روز ۲۱ شهریور منتشر کرد، گفت که قول‌های حسن روحانی، ‌رییس جمهوری اسلامی، ‌در مورد آزادی‌های بیشتر در ایران به هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حقوق بشر و آزادی بیان منجر نشده است.

او همچنین نسبت به گزارش‌های مربوط به افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره کرده بود: ‌«فشار‌ها بر آزادی بیان کماکان بسیاری از عرصه‌های زندگی در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

به نوشته خبرگزاری رویترز، ‌‌بان گی‌مون همچنین گفت که قوه قضائیه، روزنامه‌نگاران و دیگر کارکنان رسانه‌ها در ایران را به طور مکرر احضار و بازداشت می‌کند و نیروهای امنیتی نیز آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهند.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این گزارش اعلام کرد که هنوز از منابع رسمی، گزارش‌بان گی مون درباره وضعیت حقوق بشر ایران را دریافت نکرده است و هر گونه نظر و قضاوت در مورد این گزارش را منوط به دریافت متن کامل آن از سوی مراجع رسمی دانست.

اما در کنار این واکنش دیپلماتیک، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل به خبرگزاری ایسنا گفت: «اینکه دبیرکل سازمان ملل بدون تحقیق و صحبت با مسئولان ایرانی، بر اساس نظرات افرادی که با جمهوری اسلامی ایران خصومت دارند موضع‌گیری کند، به معنای رو در روی حکومت ایران ایستادن است».

آقای ولایتی، دبیرکل سازمان ملل متحد را متهم کرد که به گفته او، ‌‌‌ همان حرف‌هایی را که آمریکایی‌ها می‌زنند تکرار می‌کند.

به گزارش سایت «میزان» وابسته به قوه قضاییه، ‌رییس دیوان عدالت اداری نیز گفت: ‌موضع گیری‌های دبیرکل سازمان ملل متحد رنگ و بوی سیاسی دارد و موضع‌گیری‌هایش در جهت منافع غرب است.

به نوشته میزان، ‌حمیدرضا ترقی، مسئول روابط‌ بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی، نیز با رد گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، ‌او را متهم کرد که عنصر سازمان «سی آی‌ای» آمریکا است.

در همین حال، ‌دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: انتشار گزارش‌ بان‌ گی مون نشان‌دهنده رویکرد سیاسی وی است.

محمد حسن آصفری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان خواستار آن شد که دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران سفر کند تا به چشم خود و به صورت مستند ببیند که حقوق ادیان حتی در قانون اساسی دیده شده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد برای نمونه به وضعیت بهائیان در ایران اشاره شده و آمده بود که آن‌ها همچنان از دسترسی به تحصیلات عالی و نیز یافتن شغل در دستگاه‌های دولتی محرومند. ضمن آنکه در زمینه فعالیت‌های شغلی خصوصی نیز با دخالت دولت روبرو می‌شوند.

بان گی مون همچنین گفته بود: ‌بر پایه گزارش‌ها، تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، هم در عمل و هم از نظر قانونی، ادامه دارد.

در همین رابطه، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جریان‌هایی مانند بهائیت و وهابیت که رویکرد التقاطی دارند از نظر فعالیت‌های فرهنگی در ایران محدودیت دارند چراکه این جریان‌ها، دین به حساب نمی‌آیند.

به گفته این نماینده مجلس، همه کشور‌ها اعتقاد دارند که بهترین نوع حقوق بشر در ایران رعایت می‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری بار‌ها از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده‌اند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اوایل فروردین امسال پس از شنیدن گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، ماموریت او را تمدید کرد.

احمد شهید رغم استقبال از برخی پیش‌درآمدهای مثبت از سوی دولت جدید ایران، از وضعیت حقوق بشر در کشور ابراز نگرانی کرده و درباره مواردی چون اعدام‌ها، نقض حقوق اولیه شهروندان و مستقل نبودن سازوکار قضایی هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG