لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

« اقتصاد ایران، توان کارآفرینی ندارد»


نرخ بيکاری در ايران چقدر است؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری در فصل بهار نزديک به ۱۵ درصد گزارش شد، اما از آن زمان تاکنون، اين نرخ اعلام نشده است.

مقام های دولتی، از جمله وزير کار و امور اجتماعی و رئيس مرکز آمار ايران، دليل اعلام نشدن نرخ بيکاری در فصل تابستان را آماده نشدن اين نرخ در دو استان کشور اعلام کرده اند.

خبرگزاری « مهر» در گزارشی با اشاره به اينکه مرکز آمار در نظر دارد تا نرخ بيکاری دو فصل - تابستان و پائيز- را به صورت همزمان اعلام کند، نوشت: عادل آذر، رئيس اين مرکز، به طور تلويحی از توقف روند افزايشی نرخ بيکاری خبر داده است.

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، نيز در سفر استانی خود به اراک قول داد که حداکثر ظرف ۲ سال، ريشه بيکاری برچيده خواهد شد.

همزمان، عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار و امور اجتماعی، از تحقق ايجاد يک ميليون شغل جديد در ۹ ماه نخست سال جاری سخن گفت و افزود: بيشتر استان ها به تعهدات خود دست يافته اند.

او حتی از تدارک جشن اشتغال در اين استان ها خبر داد.

اما ببينيم وضعيت در استان های ايران چگونه است؟ در اين ارتباط، می توان به گزارش خبرگزاری های ايران توجه کرد.

اسدالله شيری، دبير اجرايی خانه کارگر اروميه، گفت: براساس آمارهای غيررسمی، ميزان بيکاری در اين شهر، ۲۴ درصد است، در حالی که آمار رسمی، ميزان بيکاری اين شهر را حدود ۹ درصد اعلام کرده است.

جواد قناعت،استاندار گلستان، نيز با درخوسات برای اينکه بيش از ۱۷ هزار شغل بايد در اين استان ايجاد شود، ميزان درصد بيکاری در استان گلستان را بالا اعلام کرد.

در اين خصوص، تلويزيون دولتی استان گلستان در گزارشی به مناسبت ديدار محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، از اين استان، نظرات مردم را پخش کرد که بيکاری را مهمترين مشکل اين منطقه دانستند.

در همين حال، خبرگزاری مهر با اشاره به اينکه نرخ بيکاری در استان بوشهر، دو رقمی است، نوشت: شهرستان گچساران با ۱۵۰ هزار نفر جمعيت و در شرايطی که يک چهارم نفت ايران را تامين می کند، دارای ۱۵ هزار بيکار است.

بشير خالقی، نماينده خلخال وکوثر در مجلس، نيز نرخ بيکاری اين شهرستان را ۲ رقمی عنوان کرده است.

همچنين نماينده خرم آباد در مجلس، نرخ بيکاری در استان لرستان را حدود ۴۰ درصد عنوان کرد.
نرخ بيکاری در استان اصفهان، يکی از استان های صنعتی ايران، نيز به گفته رئيس سازمان کار وامور اجتماعی استان اصفهان، ۱۴ و شش دهم درصد است.

و در استان قم، دبير اجرايی خانه کارگر اين استان، گفته که ميزان بيکاری در استان قم بالای ۳۰ درصد است.

در کنار اين آمارها، حسن صادقی، معاون دبير کل خانه کارگر، در آبان ماه در سخنانی به افزايش ۱۵ درصدی نرخ بيکاری، سرگردانی ۵ ميليون کارگر بيکار و بلاتکليفی ۵۰۰ هزار کارگر اخراجی اشاره کرد.

عباس وطن پرور، نماينده سابق کارفرمايان در سازمان بين المللی کار، نيز به خبرگزاری مهر گفـت: برخی از نمايندگان مجلس می گويند نرخ بيکاری در برخی از استان ها، بيش از ۳۰ درصد است.

به گفته وی، موضوع ايجاد يک ميليون شغل جديد از سوی دولت را نيازمند راه اندازی يک هزار بنگاه جديد توليدی و صنعتی دانست.

اما آيا چنين اقدامی ممکن است؟

پاسخ فريدون خاوند، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی راديو فردا در پاريس، را می شنويم:« اقتصاد ايران در وضعيت فعلی، توان کارآفرينی خود را از دست داده است و نمی تواند فرصت های شغلی به وجود بياورد.»

آقای خاوند مشکل بزرگ اقتصاد ايران را اين موضوع می داند که طی يک دوره طولانی، بخش بسيار بزرگی از مشاغل توسط دولت به وجود می آمد و می افزايد:« اين دوره سپری شده است و از اين پس، اين بخش خصوصی است که بايد به نيازهای بازار کار ايران پاسخ دهد.»

با اين همه، به گفته وی، « دست بخش خصوصی به دلايل بسياری بسته است که مهمترين آنها، نبود فضای کسب و کار مساعد در ايران است.»

احمد علوی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در سوئد، نيز در گفت و گو با راديو فردا، از زاويه ديگری به اين موضوع می پردازد و می گويد:« اقتصاد ايران در مرحله رکود تورمی قرار دارد و طبق برآوردهايی که هست، تا دو سال آينده، چشم انداز برون رفت از رکود تورمی متصور نيست. بنابراين با اين چشم اندازهای تاريکی که وجود دارد، نمی توان تصور کرد که در ايران، ناگهان چشم باز کنيم و ببينيم که نرخ بيکاری کاهش پيدا کرده است.»

در اين ميان، سياست دولت برای مبارزه با بيکاری به طور عمده متوجه تزريق نقدينگی و پرداخت وام به بنگاه های زودبازده و مشاغل خانگی بوده است. اين مبلغ تاکنون حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان بوده است. با اين همه، بر اساس گزارش فصل بهار مرکز آمار، نرخ بيکاری حدود ۱۵ درصد محاسبه شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG