لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

سکوت مقام های دولت در مورد نرخ بیکاری ادامه دارد


محمدحسين فروزان مهر، معاون سرمايه انسانی و توسعه اشتغال وزير کار و امور اجتماعی، روز دوشنبه جمعيت جوينده کار در ايران در سال گذشته را حدود دو ميليون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد و نرخ بيکاری را ۱۱ و ۹ دهم درصد دانست.

به گزارش خبرگزاری « مهر»، معاون وزير کار و امور اجتماعی گفت: در سال ۸۸، جمعيت مرد جويای کار در سراسر ايران، ۱۰ و هشت دهم درصد از جمعيت مردان سراسر کشور را شامل شده است.

وی جمعيت زنان جويای کار در سراسر ايران را ۱۶ و هشت دهم درصد اعلام کرد.

اين مقام وزارت کار و امور اجتماعی در سخنان خود اشاره ای به نرخ بيکاری در دو فصل تابستان و پاييز نکرد.

او تنها فردی نيست که اين موضوع را با سکوت برگزار می کند. پيش از اين، مقام ها و دستگاه های دولتی در ارتباط با نرخ بيکاری در اين دو فصل نيز سياست مشابهی در پيش گرفته اند. اين در حاليست که مرکز آمار ايران، طبق رويه هميشگی، در پايان هر فصل، نرخ بيکاری در دوره‌های سه‌ ماهه را اعلام ‌می‌کند.

در اين ميان، در پی انتقاد شماری از رسانه ها از اعلام نشدن نرخ بيکاری در دو فصل تابستان و پاييز، عادل آذر، رئيس مرکز آمار، در دی ماه سال جاری گفت که نمی‌توان زمان دقيقی برای ارائه آمار بيکاری در تابستان و پاييز مشخص کرد.

او و چند تن از مقام های وزارت کار و امور اجتماعی همچنين دليل اعلام نکردن اين آمار را آماده نشدن گزارش بيکاری در دو استان ايران ذکر کرده اند.

آخرين رقمی که از سوی مرکز آمار ايران منتشر شد، مربوط به نرخ بيکاری در فصل بهار امسال بود که نرخ بيکاری را ۱۴ و شش دهم درصد نشان می‌داد.
اين آمار گويای اين بود که برخلاف گفته های مقام های دولت محمود احمدی نژاد، از جمله رئيس مرکز آمار، نرخ بيکاری روندی صعودی دارد. با اين همه، عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار و امور اجتماعی، اين آمار را اشتباه و غير واقعی دانسته است.

اين در شرايطی است که شماری از کارشناسان اقتصادی، رقم بيکاری را حتی بيش از ارقام اعلامی مرکز آمار ايران می‌دانند.

يکی از نکاتی که اين گروه از کارشناسان به آن اشاره می کنند، تغيير تعريف شاغل، است که بر اساس آن، هر فردی که حتی يک ساعت در هفته کار کرده باشد، شاغل به حساب می‌آيد. بر اساس اين تغيير، حتی سربازان، دانشجويان، دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار نيز شاغل ارزيابی می‌ شوند.

از همين رو، شماری از کارشناسان اقتصادی، بر اين باورند که نرخ واقعی بيکاری در ايران، بين ۲۵ تا ۳۰ درصد است. در اين خصوص نيز حسن روحانی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفته است: «تعداد بيکاران خيلی زياد است» و نرخ بيکاری در ميان جوانان را در حدود ۳۰ درصد دانسته است.

با اين همه، محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، چند بار گفته است که نرخ بيکاری تا دو سال ديگر يا تا پايان دوره رياست جمهوری اش، به صفر کاهش خواهد يافت؛ وعده ای که شماری از کارشناسان اقتصادی، غير واقعی می دانند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG