لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

یک مقام مسوول در ستاد احیاء: پیمانکاران، دریاچه ارومیه را رها کرده‌اند


مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء دریاچه ارومیه، با انتقاد از عمل نکردن دولت به تعهداتش گفت: «پیمانکاران ما از شهریور و مهر گذشته پروژه‌ را رها کرده‌اند و در صورت عدم تامین منابع مالی، فرصت‌ احیا را از دست می‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ آقای تجریشی که روز دوشنبه نهم اسفند در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست سخن می‌گفت،‌ افزود: «اگر نتوانیم منابع مالی را تامین کنیم فرصت احیا را از دست می‌دهیم».

وی اشاره کرد: «نیمی از پروژه‌ها از جمله پروژه کنترل غبار و گشت و بازرسی به خاطر کمبود منابع مالی با مشکل تداوم کار مواجه هستند»‌ و اضافه کرد: «پیمانکاران ما از شهریور و مهر گذشته به خاطر نبود منابع مالی، پروژه‌ها را رها کردند و قطعا در موارد متعددی ناگزیر از ماده ۴۸ خواهیم بود و باید از نو مناقصه برگزار کنیم».

این مقام ستاد احیاء دریاچه ارومیه در عین حال اشاره کرد که پروژه‌های کاهش هشت واحد درصدی مصرف آب در کشاورزی نیز به خاطر نبود اعتبارات کنار گذاشته شده است.

این در شرایطی است که دولت حسن روحانی اوائل مهرماه امسال از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های سالیانه کارگروه نجات دریاچه ارومیه خبر داده بود.

به نوشته مهر،‌ مسعود تجریشی اعلام کرد که کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی حوضه آبریز ارومیه کمتر شده است و افزود: به رغم کاهش بارندگی، حتی سطح سفره آب‌های زیر زمینی منطقه بالا آمده است.

به گفته وی، با وجود صرفه جویی ۱۸ درصدی آب در بخش کشاورزی درآمد کشاورزان تا ۱۷ درصد نیز افزایش یافته و امسال قرار بود بدون هیچ فشاری به بخش کشاورزی، مصرف آب در این بخش تا ۲۴ درصد کاهش یابد.

آقای تجریشی در بخشی از سخنانش گفت که به منظور مقابله با مشکلات ناشی از عدم تخصیص بودجه،‌ «صندوق‌هایی را در منطقه فعال کرده‌ایم تا مردم بتوانند تامین کننده مالی برخی پروژه‌ها باشند. همچنین وزارت امور خارجه، کارشناسی را به ما معرفی کرده است تا بتوانیم اقدامات لازم برای انجام دیپلماسی بین‌المللی به منظور تامین منابع مالی داشته باشیم».

پیشتر به گزارش مهر، اریک سولهام،‌ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور محیط زیست، هفتم اسفند در جریان بازدید از دریاچه ارومیه با ابراز خوشحالی از اقدامات انجام گرفته در زمینه احیاء این دریاچه گفته بود:‌ سازمان ملل متحد آماده همکاری با دولت و ملت ایران برای احیای آن است.

آقای سولهایم با اشاره به اینکه هنوز کارهای زیادی برای احیای کامل دریاچه ارومیه وجود دارد،‌ افزوده بود: «تشدید بحران دریاچه ارومیه می‌تواند علاوه بر سطح محلی در سطح جهانی نیز تاثیرگذار باشد، از این رو ضروری است در احیای آن همگان همکاری کنند».

به نوشته مهر، مسعود تجریشی در سخنان خود با اشاره به اینکه طبق مصوبه هیات دولت سدسازی در این منطقه تا احیاء کامل دریاچه ارومیه باید متوقف شود، ‌اضافه کرد: «با در نظر داشتن میزان هفت میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال و میزان تبخیر سه میلیارد متر مکعب در سال دریاچه ارومیه، اصولا چهار میلیارد متر مکعب آب باقی می‌ماند که ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن به صنعت و شرب می‌رسد و سه و نیم میلیارد متر مکعب آب باقی می‌ماند که همین حدود حجم مخزن سدهای موجود در حوزه است».

همزمان، عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه، روز دوشنبه با اشاره به برنامه‌های در حال اجرا برای احیای این دریاچه گفت که برای احیای دریاچه ارومیه در طول ۱۰ سال ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،‌ وی از دولت خواست برای اجرای پروژه‌ها بودجه لازم را اختصاص دهد و افزود: حدود ۴۰ درصد آب کشاورزان نیز باید کاهش یابد.

آقای کلانتری گفت که ۶۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های عقب مانده باید جبران شود و پساب‌ها پس از تصفیه باید وارد دریاچه ارومیه شوند.

او پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری مهر از دولت خواسته بود با توجه به اهمیت مسئله برای کل ایران از سایر راهکارها همچون «استقراض از بانک مرکزی و یا وام‌های بین‌المللی» برای این امر استفاده کند.

عیسی کلانتری روز ۳۰ بهمن نیز از برخی کم‌کاری‌ها در دولت برای احیای دریاچه ارومیه گلایه کرده و گفته بود: «برخی از اعضای هیات دولت برخلاف دیدگاه شخص رییس‌جمهوری به موضوع نجات دریاچه ارومیه، همانند یک پروژه راه‌سازی نگاه می‌کنند، از دید این گروه اگر یک سال کشور مشکل بودجه‌ای دارد می‌توان کار را تعطیل و سال بعد به دنبال بهبود وضعیت بودجه‌ای از همان نقطه اجرایی آن را پیش برد».

مهر روز ۳۰ بهمن در گزارشی نوشته بود که دولت در بودجه سال ۹۶، بودجه‌ای به برخی از پروژه‌های احیاء دریاچه ارومیه اختصاص نداده است.

در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری فارس، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه از مجلس، روز سه شنبه دهم اسفند،‌ در تذکری به حسن روحانی خواستار تسریع در احیاء و نجات دریاچه ارومیه شد.

درخواست‌ها برای اختصاص بودجه و اعتبار برای احیاء دریاچه ارومیه در حالی صورت می‌گیرد که به گفته کارشناسان، خشکی دریاچه ارومیه زندگی میلیون‌ها تن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG