لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

ایران: شرکت های آمریکایی امکان حضور در مناقصه های نفتی را ندارند


امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزیر نفت، با «بی تاثیر» خواندن اقدامات آمریکا در توسعه میادین نفتی ایران، اعلام کرد که شرکت های این کشور بر مبنای تحریم های اولیه کنگره آمریکا امکان حضور در مناقصه های نفتی ایران را ندارند.

امیرحسین زمانی نیا روز دوشنبه ۱۸ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که اقدام ها و تحریم های جدید آمریکا بر روند مذاکرات و همکاری شرکت های اروپایی و آسیایی با ایران تاثیری نداشته است و این شرکت ها همچنان به دنبال همکاری هستند.

شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی توسعه میادین نفتی ایران، بر اساس قرارداد نوع جدید موسوم به «آی پی سی» نیز اخیرا فهرست ۲۸ شرکت خارجی مجاز برای شرکت در مناقصه های نفتی را منتشر کرد که نامی از شرکت های آمریکایی در این فهرست برده نشده است.

البته برخی از شرکت های اروپایی مانند «بریتیش پترولیوم» نیز در این فهرست نیست و روزنامه «فایننشال تایمز» نیز ۱۴ دی ماه گزارش داد که «شرکت بریتیش پترولیوم که یک قرن سابقه همکاری نفتی با ایران دارد، با روی کار آمدن دونالد ترامپ فعلا از مشارکت در توسعه پروژه‌های نفتی ایران کنار کشیده است.»

ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۵ میلادی کلیات الگوی جدید قراردادهای نفتی را منتشر کرد، اما این الگو با مخالفت هایی در داخل ایران، به خصوص جناح اصول گرا مواجه شد و وزارت نفت ایران یک سال صرف اعمال تغییراتی در این نوع قرارداد کرد و در نهایت، چهارچوب کلی آن مورد تایید قرار گرفت. ایران می خواهد اولین مناقصه بر اساس این نوع قرارداد را در نیمه ماه جاری میلادی منتشر کند.

بر اساس الگوی جدید قرارداد نفتی، ایران می خواهد ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز جذب کند که ۸۰ درصد آن سرمایه خارجی خواهد بود.

امیر حسین زمانی نیا گفت که شرکت های بین المللی تمایل به همکاری دارند، اما مساله روند « کُند» کارها در داخل ایران است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره دلایل تاخیر در اجرای قراردادهای جدید گفت: «ما یک کشور هستیم با جناح های مختلف سیاسی. بنابراین روند اجماع سازی در داخل درباره قراردادهای جدید خیلی طول کشید.»

آقای زمانی نیا ابراز امیدواری کرد که بین یک یا ۲ ماه آینده، تحولات مثبت رخ دهد و همکاری ها آغاز شود که در صورت تحقق آن، رونق خوبی در صنعت نفت رخ خواهد داد.

وی درباره امکان حضور شرکت های آمریکایی در طرح ها و مناقصه های نفتی ایران، گفت که بر مبنای تحریم های اولیه کنگره آمریکا، شرکت های نفتی این کشور نمی توانند در ایران کار کنند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت اضافه کرد: «بر این اساس، شرکت های آمریکایی، مشارکتی در مناقصه هایی که برگزار می شود، نخواهند داشت.»

به گفته وی، ایران محدودیتی برای این شرکت ها در نظر نگرفته است، بلکه بر اساس قوانین آمریکا، امکان شرکت را در مناقصه های نفتی ایران ندارند.

امیر حسین زمانی نیا اخیرا نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» خطاب به شرکت های آمریکایی گفت که اگر محدودیت های اعمال شده در داخل آمریکا برچیده شود، پتانسیل زیادی برای همکاری های شرکت های نفتی آمریکا با ایران وجود دارد.

XS
SM
MD
LG