لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۴

قاسمی: ایران هیچ تماسی با دولت جدید آمریکا ندارد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد که هیچ رابطه‌ای بین تهران و واشینگتن وجود ندارد و افزود: آنچه هم که تاکنون انجام شده فقط درخصوص برجام بوده است و «هیچ گونه تماسی با دولت جدید آمریکا نداریم.»

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، بهرام قاسمی روز شنبه هفتم اسفند، در مورد وجود ارتباط دیپلماتیک بین وزارت امور خارجه ایران و تیم سیاست خارجی دولت جدید آمریکا گفت: «با تمام شدن بحث برجام، تماس‌های سیاسی هم با آمریکا تمام شده است.»

برنامه اتمی ایران در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به تحریم‌ها و اقدامات بین‌المللی انجامید که مقام‌های پیشین ایالات متحده آن را «انزوای بی‌سابقه» تهران توصیف کرده بودند. با وجود اینها در نهایت میان ایران و شش قدرت جهانی، از جمله آمریکا توافقی شکل گرفت که به محدودیت برنامه اتمی ایران انجامید و تحریم‌های هسته‌ای را برچید.

مناسبات دیپلماتیک ایران و آمریکا پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ قطع شده است.

ایران، آمریکا را متهم به دخالت در امور داخلی خود و منطقه می کند اما واشینگتن با رد این اتهام، ‌بارها تهران را از جمله متهم به دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم کرده است.

در این ارتباط، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز هفتم اسفند، در جریان یک سخنرانی در جمع «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» با اعلام اینکه «دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سوی تولید جنگ‌افزار هسته‌ای برود» تهران را متهم کرد که برای مدتی طولانی برای «عوامل تروریستی مورد حمایت خود در جاهایی مانند لبنان، سوریه و غزه، پول و جنگ‌افزار فرستاده‌‌است.»

ضمن آنکه در این مدت،‌ آمریکا، تحریم هایی را علیه ایران و نیز برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی وضع کرده است. به گفته مقام‌های آمریکایی،‌ یکی از دلایل اعمال این تحریم‌ها، ‌«تلاش ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای»‌ بوده است.

برنامه موشکی تهران و آزمایش موشک‌های بالیستیک از سوی ایران با واکنش تند برخی کشورها از جمله آمریکا و اسرائیل روبرو شده است.

ایران می‌گوید برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست، اما منتقدان با اشاره به مواردی مانند قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط برخی از موشک‌های امتحان شده یا نوشتن شعار مرگ بر اسرائیل روی آنها، این استدلال را رد می‌کنند.

دولت دونالد ترامپ و شماری از نمایندگان کنگره ایالات متحده، اقدامات و طرح‌هایی را مطرح کرده‌اند که افزایش تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران را مد نظر دارند. یکی از این طرح ها،‌افزودن نام سپاه پاسداران به سازمان های تروریستی است.

در این میان، ‌ایران با رد اتهام های آمریکا،‌ همواره از تحریم‌های اعمال شده انتقاد کرده است.

در عین حال،‌ محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه با اشاره به «تلاش آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران» گفت: «این تحرکات آمریکا هیچ گاه منافعی برای آنها نداشته است.​»

XS
SM
MD
LG