لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

تهران، منع ورود ایرانیان به آمریکا را در مجامع بین المللی پیگیری می کند


حسن قشقاوی،معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران
حسن قشقاوی،معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران، یکشنبه شب دهم بهمن، آنچه «اقدام ترامپ در منع ورود ایرانیان به آمریکا» نامید را خلاف حقوق بین الملل» دانست و گفت که تهران این موضوع را در مجامع جهانی پیگیری می کند و «با آن در هر سطحی که باشد مقابله به مثل» خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز هشتم بهمن فرمانی اجرایی در مورد برنامه پذیرش پناهجویان، و نیز صدور روادید برای شهروندان هفت کشور موضوع نگرانی ایالات متحده صادر کرد که از جمله شهروندان ایرانی را نیز شامل می‌شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از وزارت امنیت داخلی آمریکا نوشته است که پس از اجرایی شدن فرمان منع ورود برای شهروندان کشورهای هفت‌گانه، ۸۱ دارنده کارت اقامت دائم به آمریکا بازگشته‌اند و از ورود هیچ‌یک از آنها ممانعت نشده است.

بر پایه این فرمان که زیر عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» صادر شده است، از ورود شهروندان کشورهای موضوع نگرانی آمریکا برای دست کم ۹۰ روز جلوگیری خواهد شد. اگرچه در این فرمان به نام این کشورها اشاره نشده است، اما منابع خبری با استناد به قوانین مورد اشاره در این فرمان، شهروندان هفت کشور حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا را در شمول آن توصیف کرده‌اند.

این هفت کشور عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی، و ممنوعیت موقت ورود به خاک آمریکا، شامل روادیدهای مهاجرت و غیرمهاجرت می‌شود، و تنها انواعی از روادید‌های سیاسی و دیپلماتیک از شمول آن مستثنی شده است.

آقای ترامپ پیشتر در روز شنبه تأکید کرده بود که این فرمان به معنی جلوگیری از ورود مسلمانان نیست و هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، حسن قشقاوی همچنین تصمیم ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع ایران و شش کشور دیگر خاورمانه و شمال آفریقا را «نسل کشی هویتی و ماهیتی» توصیف کرد و افزود که ایران به این موضوع اعتراض می کند.

وی گفت:«به همه نمایندگی های کشورمان اعلام شده است که اقدام دولت آمریکا مبنی بر محدود کردن ورود اتباع ایرانی را مقابله به مثل کنند و دستگاه دیپلماسی کشورمان تصمیمات قوی ای در این زمینه می گیرد.»

حسن قشقاوی اشاره ای به این «تصمیمات قوی» نکرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه حدود شش میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند، اضافه کرد که «بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا بسیاری از هموطنان ما دچار مشکل می شوند.»

حسن قشقاوی افزود:«تاکنون و پس از اتخاذ این تصمیم افرادی که برای دیدن فرزندانشان به آمریکا رفته دیپورت شده اند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود ایرانیان را جزو افراد فرهیخته جامعه آمریکا دانست و گفت: «ستادی در وزارت امور خارجه با حضور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و نظام وظیفه تشکیل شده است و به وضع ایرانیان و دانشجویان ایرانی حاضر در آمریکا رسیدگی می کند.»

پیش از این، وزارت امور خارجه ایران با انتقاد شدید از فرمان اجرایی آقای ترامپ درباره منع موقت ورود شهروندان چند کشور از جمله ایرانیان به آمریکا، اعلام کرد که «ضمن احترام به مردم آمریکا» اصل عمل متقابل را به اجرا خواهد گذاشت.

پیشتر فرمان ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور، موجی از اعتراض‌ها در آمریکا و سایر کشورهای جهان در پی داشته است. در تازه ‌ترین واکنش‌ها، کانادا، بریتانیا، آلمان، اندونزی، عراق، ایران در قبال این تصمیم دولت ترامپ موضع‌گیری کرده‌اند.
در مقابل، جمهوری چک و لهستان از اقدام رئیس جمهوری آمریکا حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG