لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۵

«ایران مواضع داعش در عراق را بمباران می کند»


نیروهای داعش، عکس آرشیوی است
نیروهای داعش، عکس آرشیوی است

سايت «هافينگتون پست» روز دوشنبه، ۱۱ آذر، نوشت که نيروی هوايی ايران نيز همانند نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا مواضع گروه خلافت اسلامی (داعش) در عراق را بمباران می کند.

يک مقام وزارت دفاع آمريکا در اين مورد به هافينگتون پست گفت که واشينگتن در جريان بمباران هوايی مواضع گروه خلافت اسلامی از سوی ايران قرار دارد.

او افزود که اعتقاد دارد که عمليات هوايی ايران پس از آنکه تهديد شيعيان توسط گروه خلافت اسلامی از بين برود، ‌پايان خواهد يافت.

اين مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود،‌ گفت که عمليات هوايی ايران نيازی به پاسخ آمريکا ندارد مگر آنکه تهديدی فوری عليه نيروی هوايی آمريکا به شمار آيد.

وی اشاره کرد که آمريکا الزاما نگران عمليات ايران نيست و مراقب ايرانی ها است.
به گفته اين مقام وزارت دفاع آمريکا،‌عمليات ايران در عراق در نزديکی مرز اين کشور و در منطقه ای ديگر از فعاليت ائتلاف بين المللی به رهبری آمريکا انجام می گيرد.

گزارش های قبلی حاکی از آن بود که ايران تامين کننده سلاح و تجهيزات برای دولت بغداد و نیروهای اقلیم کردستان عراق است و اظهارات اين مقام آمريکايی نخستين تاييد مشارکت ايران در عمليات هوايی عليه گروه خلافت اسلامی به شمار می آيد.

پيش از اين، محمد باقری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران، در روز نهم آذرماه گفته بود: شهرهای مذهبی عراق و همچنين بغداد «خط قرمز جمهوری اسلامی» ست و اگر به خطر بيفتد ايران «مستقيم وارد عمل خواهد شد».

به نوشته هافينگتون پست، اين واقعيت که آمريکا با اين سطح از عمليات ايران به چالش برنخاسته است، قوی ترين مدرک از اين است که دولت باراک اوباما، دولت ايران را به عنوان شريک تاکتيکی خود در خاورميانه می بيند.

هافينگتون پست نوشت:‌ «اين موضع برای متحدان آمريکا، ‌يعنی اسرائيل و کشورهای عربی حامی گروه خلافت اسلامی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، که بحث برانگيز بوده است زيرا می گويند از سوی ايران مورد تهديد قرار دارند.»

به نوشته اين سايت، سخنان مقام وزارت دفاع آمريکا در عين حال تاييد کننده ادعاهای اخير هفته نامه «آی اچ اس جينز ديفنس»،‌چاپ بريتانيا، وروزنامه اسرائيلی «هاآرتص» است که يک هواپيمای ايرانی در آسمان های عراق رديابی شده است.

اين دو نشريه نوشته بودند که فيلم اين هواپيما توسط شبکه تلويزيونی الجزيره در ماه نوامبر گرفته شده است.

به گفته اين دو نشريه بريتانيايی اسرائيلی، ‌اين هواپپمای ايرانی به نيروهای عراقی کمک می کرده است.

مقام وزارت دفاع آمريکا در اين مورد گفت که واشينگتن زودتر از اين ادعاها متوجه عمليات هوايی ايران در عراق شده بود و افزود که آمريکا به خوبی از آنچه در آسمان عراق می گذرد، با خبر است.

به نوشته هافينگتون پست، کاخ سفيد از اظهار نظر در اين مورد خودداری کرده است و مقام های وزارت امور خارجه آمريکا نيز برای پاسخگويی در اين زمينه در دسترس نبوده اند.

XS
SM
MD
LG