لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

هیات‌های ايران و آمريکا در ژنو درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کردند


هیات‌های مذاکره کننده ايران و آمريکا به سرپرستی عباس عراقچی و وندی شرمن، ‌معاونان وزيران امور خارجه دو کشور، روز دوشنبه ۲۴ آذر در مورد برنامه هسته‌ای بحث برانگيز تهران در ژنو، پايتخت سوئيس، گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اين ديدار در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک و پس از تمديد گفت‌وگوها برای هفت ماه دیگر به منظور دستیابی به توافق جامع انجام شد.

به نوشته اين خبرگزاری،‌ اين دور از گفت‌وگوها با محوريت ارزيابی ايده‌ها و پيشنهادهای ارائه شده در آخرين دور مذاکرات در وين انجام می‌شود.

به دنبال تمدید مذاکرات میان طرفین تا روز دهم تير۹۴، قرار شد که در اين دوره زمانی، بخش ديگری از دارايی‌های مسدود شده ايران آزاد شود.

به نوشته ايسنا، اين برای نخستين ‌بار است که گفت‌وگوهای ايران و گروه پنج به علاوه يک در سطح معاونان و بدون حضور روسای هیات‌های مذاکره کننده برگزار می‌شود.

در اين ميان، خبرگزاری فرانسه به نقل از يک منبع ديپلماتيک نوشت که در مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو، نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک نيز حضور خواهند داشت. آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه،‌ چين و آلمان اعضای اين گروه هستند.

بر اساس اين گزارش،‌ هلگا اشميد،‌ معاون سياسی مسوول امور سیاست خارجی اتحاديه اروپا، نيز در مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو حضور خواهد داشت.

پيشتر گزارش ها حاکی از اين بود که دامنه و ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانيوم ايران، چگونگی ادامه فعاليت تاسيسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و نحوه رفع تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران، موارد اصلی اختلاف ميان طرفين است.

در اين ميان و به گزارش خبرگزاری ايرنا، حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز دوشنبه ۲۴ آذر با بيان اينکه «تهران با دنيا منطقی و حساب شده مذاکره می‌کند»، اظهار داشت: «روزی کل مذاکرات ما پخش خواهد شد، مردم و دنيا خواهند ديد که مذاکره‌کنندگان ايران با چه سختی و تلاش مذاکره کردند چرا که اين مذاکرات بسيار پيچيده است».

وی با تاکيد بر «اعتماد ۱۰۰ درصدی» خود به تيم مذاکره‌کننده ايران گفت: «آنها کارکشته هستند؛ مردم هم اعتماد داشته باشند، راه ما درست است و اين راه را پيش خواهيم برد که اگر هرچه زودتر پيش رود بهتر خواهد بود اما بايد حواس‌مان جمع باشد».

از آغاز مذاکرات هسته‌ای ايران در دولت آقای روحانی، اصولگرايان تندرو انتقادهای شديدی از عملکرد تيم مذاکره‌ کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله روز ۲۳ تيرماه شرکت‌کنندگان در همايش «خط قرمز» با ادبياتی تند به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران حمله کردند.

پيش از آن نيز در روز ۱۳ ارديبهشت‌ماه، همايش مشابهی با عنوان «دلواپسيم» با حضور تعدادی از نمايندگان عضو جبهه پايداری مجلس برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG